Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

tisdag 31 augusti 2021

Det är ju inte så att jag kommer igång direkt på morgonen,

sedan jag kom hem från skrivresan är jag väldigt upptagen med allt annat fram till typ nu (10.41). Det är värdefulla timmar som jag bara hoppar över, men det straffar förstås bara mig. Ingen annan kommer att skriva boken åt mig.

Det är inte alls så att lusten inte finns där, jag bara tar det piano istället för att jobba tidigt. Idag har jag kollat lägenheter (det gör varje dag), har läst lite och ätit frukost. 

Och nu fick jag precis mess om att Jonathan har fått sin andra vaccinationsspruta. Hurra för det.  Som han har väntat. Och som jag har väntat. Jag hade mer än gärna avstått mina så att Jonathan hade fått dem istället. Nu är vi alla vaccinerade och det känns så skönt. Blir vi sjuka så blir det förhoppningsvis lindrigare än om vi inte fått vaccin. 

Min Värmlandsturné bokas på just nu. Tre bibblor hittills. Den 23 november är jag i Årjäng, den 24e i Eda. Sedan ett par dagars skutt till lördagen den 27e, då jag är i Säffle. 



Jag har sagt att jag gärna klämmer in något även den 25e, vi får väl se om Författarcentrum får ihop något till mig där. Hoppas. Jag gillar turné, tycker det är supermysigt. Förhoppningsvis blir vädret okej, just det kan man ju inte veta i slutet av november, men om jag ser till att köra när det är ljust ute ska det nog gå bra. 

Det är ju lustigt, för jag säger ju att jag älskar en vecka som den här, när jag bara är hemma, men jag tror att det är det splittrade jag tycker kan vara påfrestande. Och jag undrar om jag någonsin har varit i ett större behov av struktur än nu. Jag tror inte det. Om jag bara får ett schema så kan jag luta mig tillbaka, det är halvvolley som stökar till det. Ett enda ynka möte på stan, om att jag kommer på att jag måste handla, eller skicka saker. Då ligger det och skvalpar där bak. När ska jag göra det? Före eller efter jobbet? När är det minst människor ute? Och om jag ska på möte måste jag dessutom fixa till mig. Det tycker jag är roligt, men ett möte i stan tar en hel dag i anspråk och det måste jag räkna med.

Den här braiga dagen behöver jag inte göra någonting. Jag skulle skicka böcker egentligen, men det kommer jag att göra i morgon istället. Att samla alla måste på en dag, är smart. 

Nästa vecka ska jag först träffa min agent och sedan äta lunch med mitt team på Forum. Det är en bra grej. Två flugor när jag ändå är i stan. Exakt så vill jag ha det!

Det var det. Svammel i Farsta. Hoppas er vecka är GOD!


3 kommentarer:

Cecilia Johansson sa...

Kul med turné. Själv verkar jag ha problem med att inte alla mina mejl kommer fram. Min bok ska nu bli formgiven! Tjoho! ;)

Eva-Lotta sa...

Omväxling förnöjer, så det ena utesluter inte det andra 😊

Cecilia Johansson sa...

Jag har endast 8 kapitel kvar att både planera och skriva. Dramturgin är klar och även synopsis. Måste bryta ner den sista delen i kapitel. och Sedan skriva klart de resterande. Sedan får manuset vila 1 månad innan redigeringen drar igång.

Det är tack vare dig och din UNDERBARA Virusskrivskola som jag kan färdigställa ännu en bok. TACK! TACK!