Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

söndag 1 augusti 2021

Det var en parad av djur i lägenheten igår,

 först sen stor kackerlacka, de är stora här, och sedan en ödla. De måste komma in när städaren är här för hon stänger inte dörren mot korridoren och där står alla fönster öppna. Jag har inga öppna fönster här alls för att jag just är så rädd att få in sådan där skit.

Jaja.

Jag fick snabb hjälp och hoppas att jag har fått mitt nu. Men det är svårt att förklara för någon som inte kan engelska, så idag visade jag bilder på djuren och viftande försökte jag få henne att förstå att dörren måste vara stängd när hon är här. Jag hoppas att hon förstod. Många gånger är jag hemma när hon är här och då är det enkelt, det är när jag inte är här som det blir problem.

Utanför dörren är många fönster öppna, och de där rackarna klättrar ju lätt upp för väggarna. 

Mamma och jag hade en ödla för några år sedan men en kackerlacka har jag aldrig sett här tidigare, inte ens ute. Jo, tjugo år sedan vid mitt första besök, men inte sedan dess. 

När den här arbetsdagen är slut om inte alltför länge har jag fyra arbetsdagar kvar. Jag hade tänkt att vara ledig åtminstone en hel dag, men jag vill ju ändå inte ligga ut i solen mer än en stund och då tar jag faktiskt hellre ledigt helgen när jag kommer hem. Då kan jag packa upp, tvätta, handla och sånt som behövs när man har varit borta ett tag.

Typ så, en dag när Protaras är FULL av människor. Till och med vid min specialpool som hittills har haft få gäster. 

Jag glömde en strandklänning där igår, och det var förstås borta när jag kom på det idag. Hade jag inte haft en djurpark här hemma hade jag nog tänkt på det tidigare. Jaja. En annan gång här tappade jag en kofta. Hemma kan jag inte minnas att jag någonsin har glömt eller tappat något. Jag skyller på värmen, för varmt är det. Så inåt bängen.



JAJA, 

vi får se om jag går och köper en ny likadan. Den var från en butik här. 25 euro. 




Inga kommentarer: