Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 18 februari 2019

Tjohejtjohopp,

då var kortromanen mejlad till förläggaren.
Samtidigt hörde min redaktör av sig och sa att hon postar Flanagans idag så att det troligtvis landar hos mig i morgon.
Då får jag manuset utskrivet med hennes kommentarer klottrade överallt. Dessutom har jag fått ett par dokument mejlade som jag ska läsa först, innan jag börjar jobba med det på lördag.
Det är ett stort jobb jag har framför mig, men oftast är det roligt att redigera.
Jag tjurar förstås när jag tycker att förläggare/redaktör inte fattar, men det går fort över.
När jag har redigerat klart har jag oftast glömt bort hur jag hade tänkt från början.

Så hur mycket kommer att vara ändrat, kan man undra?
I mitt fall stryker jag ju sällan särskilt mycket, istället lägger jag till. Det förändrar grundhistorien så till vidare att den blir matigare, men däremot inte annorlunda skulle  jag säga. Några karaktärer får större utrymme, en konflikt skärps men grundstoryn är vad den är, jag har aldrig behövt ändra den. Däremot är det finliret som gör att den till sist glänser (förhoppningsvis).
Jag berättar ju det jag ser framför mig men ibland är det inte tillräckligt tydligt för någon mer än mig, och då måste jag ju jobba på det.

Toscana tur och retur är den enda romanen där jag har gjort ett helomvändning i sista stund, och skrivit om halva boken eftersom jag lyfte bort en av huvudkaraktärerna. Det var ett hästjobb, minst sagt.
Tack och lov kom jag själv på att jag ville göra den förändringen, ett sådan initiativ från förlaget hade varit tuffare att få.

Det var det.
Måndag.
Bra dag så här långt!


Inga kommentarer: