Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

torsdag 31 december 2020

Så ministrar har betett sig i julhandeln.

I alla fall befunnit sig där. Jag kan inte påstå att jag blir särskilt upprörd. Vad jag förstår har de väl varit försiktiga, inte trängts och tänkt sig för. Ungefär som jag, alltså (och alla vet ju att jag inte gör några fel. NÅGONSIN). 

Anyway. Problemet jag ser är väl mest att de inte kan gå ensamma, utan är fler i sällskapet – eftersom de kräver skydd på ett annat sätt än jag och kanske du (vad vet jag). Och då blir man ju inte ensam, såsom rekommenderas. Men annars så är nog jag mer "jaha". Jag kan inte lägga ned kvällstidningsupprördhet på något sådant som att en minister åker till Sälen eller köper julklappar som alla andra. 

Jag var en stund i stan igår eftersom vi skulle hämta en tårta, och det var mycket folk på Drottninggatan när vi passerade. Där skulle jag aldrig gå nu, ute kanske, men inte in i butikerna. Vi gick också igenom Gallerian eftersom vi parkerade där, men där var inte särskilt mycket folk. Det fanns gott om plats i parkeringshuset vilket är ovanligt. Så både mycket och lite folk på stan, alltså. 

Däremot skulle jag förstås önska att UPS och alla större internationella leverantörer av paket kunde leverera hem. Om vi ska handla online, så spelar det ju ingen roll om därefter måste stå i en postkö och hämta ut våra paket. Och Postnord är förstås lika illa. De har uppenbarligen varken telefoner eller läsförmåga. 

Däremot har flera köpcentrum hemleverans. Bland andra Mall of Scandinavia (har inte testat) och NK (har inte testat). Om saker ska bytas får man åka tillbaka själv, men om man vet vad man vill ha är det ju perfekt.

Själv måste jag åka till Zara med två klänningar som jag beställde online på rean som VERKLIGEN inte klär mig och det tänker jag göra typ den 4e januari då jag bara antar att det är lugnt i butiken när den öppnar. 

Det var det, dag 3 på min flytande kost. Nypet i magen blir allt mindre och jag får se om jag står ut med kosten hela dagen idag också. Igår missade jag tårta och idag är det nyårsafton. Möjligtvis köper jag något gott som inte kräver tuggande, vi får väl se vad jag hittar när jag ska åka och handla nu. Tack och lov är det konsistensen som räknas. Innan min röntgen senast var det enbar klar dryck jag fick dricka, och det var betydligt värre än det här när jag kan mixa goda soppor släta.

Idag fyller min mormor i himlen 108 år. Grattis på födelsedagen, hoppas att du har det fint där du är.

Under året har också morfar fyllt 115, min styvpappa 80 och Misse 21. Grattis till er också!

Så. Gott slut alla snälla följare. Låt oss alla hoppas på ett riktigt Gott Nytt År. 




4 kommentarer:

Kerstin Brandt sa...

Gott nytt år!

Robert W sa...

Jag tror väl att en stor del av upprördheten (hur utbredd den nu kan vara) är att statsministern varit så oerhört förmanande mot undersåtarna. Då bör han och övriga statsråd leva som de lär. Inga onödiga resor var det. Finansministern åker till Sälen och MSB:s generaldirektör åker till Kanarieöarna. En del av "försvaret" för att statsministern och justitieministern besökte köpcentra har varit att det inte var någon trängsel där. Nej, men det beror ju på att vi andra inte har varit där. Om alla hade tänkt att nu passar vi på när det inte är någon trängsel, då hade det ju omedelbart uppstått trängsel. Ungefär så tänker jag.

Men nu till något viktigare: Jag vill önska dig ett riktigt gott nytt år, bästa Åsa!

Åsa Hellberg sa...

Gott nytt år!

Jag förstår allt det där, Robert, jag förstår bara inte att det är så mycket att bli så jäkla upprörd över. De har jobbat som svin i den här pandemin, om de hittar en stund att handla så tycker jag att det borde vara okej om de är försiktiga.
Det är inte sagt något om onödiga resor den här gången, väl? Förut var ju rekommendationen bara resor på ett par timmar. Flygen går ju.



maria sa...

Tänk, min mormor i himlen fyllde 107 i december - och ändå skiljer det en del år mellan dig och mig (jag är född 80).
Men, det var inte det jag kom hit för, utan för att önska GOTT NYTT ÅR och tacka så mycket för virusskrivskolan.