Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

tisdag 22 juni 2021

Håndan är servad, golven rengjorda,

 och  tvättkorgen är tömd och har fått torka på balkongen. Jäklar vad snabbt det går att torka där, vips säger det. Och gott doftar det, trots att vägen ligger nära. Man är inte så bortskämd i stan. Lite asfaltslukt i kläderna får man liksom stå ut med om man nu vill snabbtorka på balkongen. Jag är ju oerhört sällan i tvättstugan. Allt hänger jag vanligtvis i badrummet och oftast tar det en dygn att torka, eftersom det är fuktigt i rummet. Därför är det lyx när det får viftas torrt på balkongen. Tror att det tog en timma för mina mest slitna t-shirts att torka igår. 

Idag sitter jag efter flera lediga dagar i jobbsadeln igen. Manuset har kommit tillbaka för en allra sista genomläsning och jag har hela midsommarhelgen på mig om det behövs. Jag ska börja läsa nu så får vi se var jag landar. Det är inte en redigering utan bara genomläsning och påpekanden om något är FEL efter korrundan eller om jag hittar upprepningar, saker som har missats. Nästa vecka går den till tryck, tjohej. Helt galet. Men bra, för jag behöver ju ta tag i nästa serie. 

I Stockholm pratar vi nog mest om värmen just nu, det är tropiska nätter och min gamla fläkt gnisslar lite irriterande. Jag borde ha en till, en nyare, i sovrummet. Det här händer ju varje sommar. Jag vet inte hur soligt det ska bli idag, men att det ska bli lika varmt som i helgen vet jag. Spridda åskskurar, säger någon, Smhi säger eventuellt. I morgon ska i alla fall temperaturen sjunka igen för åskan kommer inte att sänka temperaturen. Annars kan man ju tycka att det borde vara åskans jobb. Det ska inte ens bli regn när det åskar. Märkligt. 



Det är ju inte svart på himlen nu i alla fall

JAJA. Det blir som det blir, och jag ska ju ändå jobba. 

Hoppas att ni får en fab vecka!



Varje morgon tar jag hand om trädgården ...

2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Jag putsar några fönster om dagen. Det är så trist, men fint när det är klart!
Åska och rejält med regn hade känts bra. Men inte till helgen!!!!

Åsa Hellberg sa...

Nej, hoppas helgen blir fin!