Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 16 maj 2022

Igår eftermiddag blev jag yr i mössan,

 vilken tur då att Jonathan och Linnea kom hit och lagade mat till mig. Jag blev genast o-yr. Att det susade lite i huvudet hade säkert med två dagars bilkörning att göra, och som sagt, det gick över när jag fick mat. Linnea hade ett jobb att göra som innebar grillning, och då jag har en finfin elektrisk Weber som bara står och längtar efter att bli använd, så blev det en perfekt söndag. 



Jonathan filmar Linnea


Kyckling och Majs på grillen


Alltså det här!!



Linnea gjorde sitt, Jonathan filmade, och när det var klart så grillade hon majskolvar (förkokta) och kycklingfiléer. 

Just majsen åt vi i New York på en mexikansk restaurang (det godaste vi åt på hela resan) och tricket för att få dem så jäkla goda är att riva över parmesan. Det blir kladdig, rinnigt och man äter med hela ansiktet, men HERREGUD så gott. Och till det sedan pommes, sallad och till dessert det hon hade gjort som jobb på grillen, med glass och jordgubbar till. 

En trerätters söndagsmiddag bara så där. Och sedan såg vi Alla mot alla. Ni fattar MYSET för fröken Hellberg!

Idag är en vanlig dag, jag har 30 sidor manus att ta tag i, ska också tvätta håret (det ser jag ALDRIG fram emot), sola på solarium eftersom mina eksem hotar att blir större igen (jag borde ha gjort det häromveckan med ORKADE inte). Ska göra det tre gånger den här veckan innan jag åker till Fjällbacka på lördag förmiddag. Fredag kväll är det mingel på Forum och det ska bli kul, det var två år sedan jag träffade de flesta. 

Fram tills fredag ska jag småpilla med ord, det är allt, för idag går jag i mål (bör göra i alla fall) med redigeringen. Det KAN hända att det är mycket nu på slutet och att jag gör det sista på onsdag, vi får se. I så fall har jag torsdag och fredag till pillet. Det räcker. 

Där har vi det. PLANEN. Fan, vad jag älskar planer. Struktur. Det är min grej, det. 


2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Mums, vad bra att de kunde vara på din balkong och använda din grill!

Åsa Hellberg sa...

Ja, så himla bra!