Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 30 maj 2022

Älskade blogg, du är inte bortglömd

 Men brist på bredband, en massa annat att göra och få tillfällen till lugn och ro vid datorn har gjort att bloggandet har fått vila i några dagar. 

Men nu är jag på gång igen. Idag är arbetsdag, det vill säga att jag ska skicka iväg några filmer till förlaget, jag ska ta emot mitt manus för en ny redigeringsrunda och förbereda mig för morgondagens bokdag i Stenungsund. 

Sedan måste jag ta en biltur för att ladda bilbatteriet som var urladdat igår, eftersom jag antagligen hade glömt att stänga av ett varselljus när jag kom hem från Göteborg natten innan. Men bärgare startade den, och så hoppas vi att det "bara" var det och att jag kan ladda batteriet med att köra den en stund.

Senare under förmiddagen ska jag borra upp tavlor och  montera ihop ett par skåp. Och i eftermiddag ska min moster ska komma hit och hälsa på.

Igår hade jag kafferep med familjen som, när inte Jonathan och Linnea är här, består av sju pers. Men med extrastolar fick alla plats runt bordet. Supermysigt att alla kom hem till mig på mors dag. 

På onsdag, efter en natt på Stenungsbaden, åker jag vidare hem till Stockholm i drygt en vecka, sedan tillbaka hit och vidare till CYPERN. Mamma och jag åker dit i två veckor, Jag ska korrläsa, vilket kommer att funka finfint där. 

Sedan landar vi den 27e i Göteborg, möjligtvis sticker jag hem till Stockholm igen då i ett par dagar för jag vill verkligen inte vara borta från Jonathan och Linnea hela sommaren om de inte kommer hit (vilket jag förstås hoppas!), men 1 juli är planen att jag ska skriva ännu ett manus. Nummer 18, minsann. Och det ska skrivas från Fjällbacka.

Därför vill jag att det ska vara så klart som möjligt här nu, eftersom jag ska börja jobba när jag är tillbaka första juli. 

Men hela inflyttandet har fungerat så himla bra. Jag har haft monterare här till soffan och matbordet, men allt annat har jag fixat själv. Jag har tapetserar, monterat och dekorerat.



Min tv-hörna

Jag hade sådan tur att ett par killar från bostadsbolaget kom precis när jag skulle lasta in grejer jag hade köpt på Ikea och Elgiganten, och de var så hyggliga att de SJÄLVMANT sa att de gärna hjälpte till. Va? Hur ofta blir man ERBJUDEN hjälp. Aldrig, skulle jag säga! Så de tog det tunga, som tv:n.

Och sedan kom min kompis Anders hit och fixade bredbandet, som inte funkade de två första dagarna. Så skönt att få igång det, jag gillar att ha tv:n som sällskap.



Kolla badtofflorna under bordet. Här ska jag också sitta och jobba. 

Och när jag köpte fåtöljen tog jag redan utanför Ikea ut allt ur kartongen, och sedan bar jag del för del uppför mina trappor. Hela kartongen hade vägt över 50 kilon, i delar var det förstås inte alls lika tungt. Att montera ihop den var busenkelt. Några skruvar och dra på klädseln. Jag tror att jag kommer att sitta och jobba mycket i den. Jag skrev hela Toscana tur och retur i exakt en sådan fåtölj. 


Det återstår en hel del smågrejer. Och jag kommer förstås att behöva städa innan jag åker i morgon efter det som ska upp idag, men allt tungt är liksom på PLATS. Hurra!

Typ så, denna måndag. Jag är så oerhört glad för mina lägenhet. Jag behöver inte röra bilen mer än om jag ska storhandla, utan kan gå överallt eftersom jag bor så nära allt. En cykel vore bra, jag får se om jag kan få in en i bilen, annars beställer jag en på nätet. Får se hur jag gör. Jag kan till badstranden om det blir så fint väder i sommar. 

Det var det. Hejhej.

2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Det ser superfint ut! Mysigt. Det är ju kanon att kunna ha två boende, ett på var sida landet.

Åsa Hellberg sa...

Tack! Ja, är så tacksam för det. Två helt och hållet olika miljöer.