Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

söndag 24 juli 2022

Härliga lediga dagar i Fjällbacka,

 men nu har Helen åkt vidare söderut och jag återgår till mitt arbete. 4 arbetsdagar kvar, och i morgon ska jag utöver att skriva, också ta en tur åt Smögenhållet där jag vill se en gammal skola. När jag ändå är i krokarna ska jag fika med Kristina Ohlsson som har ett sommarhus där. Perfekt kombo.


Med Christian, hans tjej Caroline, hennes kompis Maria. Helen fotade.



Vi köpte fina armband av sötaste försäljaren på trottoaren, FJB betyder förstås Fjällbacka.



Utsikt från krogen i lördags. 


Entren till Kungsklyftan, från Håkebacken där jag växte upp






Såklart jag visade gravarna för Helen




På fredag åker jag hem. Känns märkligt, men samtidigt roligt. Nästa måndag har jag möte på Sveavägen så då är det direkt rakt in i hetluften. Det känns kul!

Innan det ska jag som sagt jobba intensivt och samtidigt packa (skitskönt att det bara handlar om kläder och typ necessär), inte glömma ta in cykeln i lägenheten (den kan stå i hallen när jag är borta), besöka mamma, ta en sväng till brorsan och säga hej så länge.

Jag är här i augusti igen, så det är inte alls ett långt hej då. Hur länge jag är kvar här när jag kommer hit då vet jag inte, men några dagar. Jag ska se till att få med böcker som ska säljas i butiken här och jag ska också signera i Uddevalla. Och hämta mina nya glasögon. 

Jag måste räkna ut exakt hur jag ska arbeta i augusti för att få ihop det som behövs i manuset. Efter Fjällbackavistelsen i augusti (herregud, det är bara ett par veckor tills jag är tillbaka igen) kommer jag inte tillbaka hit förrän i oktober. Då har jag lämnat mitt manus, eventuellt börjat skriva en ny serie och sedan kommer jag att varva den med redigering av bok 2 hela hösten och vintern. 

I vinter vill jag komma hit till julmarknaden, sätta upp julljusstakar i fönstren (och sedan be brorsan komma hit och släcka dem på Knutdagen). Jag ska också ha en lampa fönstren som tänds och släcks med dagsljuset. Det är så tråkigt med svarta fönster, som det så ofta är här på vintern när delårsboendena står tomma. 

Nästa år, om det går ihop med alla böcker jag ska skriva tänker jag komma hit under våren  – påsk kanske? Och därefter nästa sommar, kanske fler veckor än i år men då åka hem till Stockholm i några dagar mitt i. 

JAJA. Det löser sig. 

I morgon är det måndag. Tjohoo. 



2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Låter som den perfekta planen!
Glad måndag!

Åsa Hellberg sa...

Tack detsamma!