Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

torsdag 21 juli 2022

Idag kommer nya boken ut i ljud.

 Jag lyssnar just nu, är väldigt förtjust i Anna Maria Källs röst, men jag kommer inte att lyssna på hela. Jag ville bara höra hur det lät. Det är ju inte så lätt att veta att man uttalar gården Skistad Schista´ men det är det ju bara folk runt om här som vet, och jag hoppas att de har överseende. 

I Flagansserien fick vi man läsa in vissa namn igen, eftersom inläsare uttalade dem olika i bok 1 och 2. Och det funkar ju inte. Alltså får Skistad heta som det skrivs även i nästa inläsning.

Idag är jag ledig, och min dag inleddes med att jag städade mina 40 kvm. Det tog utmärkta 20 minuter. Innan jag lämnar lägenheten för att handla inför kvällen ska jag dammsuga, det tar 5 minuter, och tvätta köksovrumsgolvet, det tar 3. Att bo litet är perfekt, faktiskt. 

Fläkten står på. Jag gjorde misstaget att VÄDRA i morse, det är aldrig begåvat i den här värmen, men nu är det neddraget och jag hoppas på de utlovade molnen som kommer att hålla ned den värsta hettan. 



Typ så. Jag ligger lite efter med jobbet, eftersom jag är ledig idag, men det får gå. Jag tänker att jag kan ta igen det nästa vecka. 

Tjohej.


2 kommentarer:

Carin sa...

Tack Åsa för att du påminner om släppet! Har laddat ner boken och redan hunnit med hälften!!
Den är så bra! I stil med Sonja-serien. Jag kan identifiera mig med både Anna och Cornelia.

Anna Maria läser så braaa med inlevelse och variation! Som teater.
Gårdagens trädgårdsarbete gick lättare med Anna Maria i öronen och jag ska ta sista halvan i eftermiddag!
/ Carin

Åsa Hellberg sa...

Tusen tack, vad roligt att höra!