Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

fredag 15 juli 2022

SOL!

 Jo då, en hel eftermiddag hemma i min gamla klasskompis trädgård. Jag är röd och grann, men det var det värt. Herregud vad vi pratade!

Gilla och jag gick i samma klass från lekis och till gymnasiet i Strömstad (där vi bodde i en lägenhet tillsammans) och sedan bodde vi också ihop ett år i Göteborg när vi var 19-20 typ. Så vi har känt varandra hela livet. Det är bekvämt att träffa sådana gamla kompisar som känner mig, min familj, som man har delat allt med i ungdomen även om vi ses så sällan. Man tar vid där man slutade. 

Det är ju samma sak med Madde som jag var ute med igår kväll, vi känner också varandra sådär väl. Och vid det här laget känner jag ju också den fästman som hon haft i 33 år.



Så vacker kväll igår. Fast kyligt. Någon värme är det INTE på Västkusten.



Jag har många gamla kompisar här, både sådana jag har umgåtts mycket med tidigare år när vi var här varje sommar och sådana jag har träffat då och då. Det är oerhört trevligt, måste jag säga. Jag hoppas hinna träffa alla, men det gör jag nog inte. Tur då att jag behöver komma hit ibland. Jag tänker kombinera nästa hitresa i augusti när jag ska hämta mina glasögon, med en signering i Uddevalla och sedan eventuellt en i Lidköping. 

I Fjällbacka bor det inte mer än typ 900 personer, så alla känner NÄSTAN alla. På sommaren är det ju en helt annat femma, såklart, just nu verkar hela Norge vara här med sina stora motorbåtar. Många tyskar, jag har också hört italienska, danska och amerikansk engelska. 

På torsdag ska jag bjuda hem gamla klasskamrater, så många som får plats runt mitt bord. Oväntat många bor kvar här, i princip alla tror jag faktiskt. Har man flyttat så är det ett par mil söder el norrut, men inte mer än så. Flera har flyttat längre men kommit tillbaka på deltid. Gilla, som jag träffade idag, bor i Göteborg men har ett sommarhus några kilometer norr om Fjällbacka. Det ska bli så himla trevligt att se dem runt mitt bord, jag har ju missat varenda klassträff utom en och då var Jonathan 8 månader, så det var några år sedan. 

JAG LIGGER BACK på jobbet. Jag förstår inte riktigt varför för jag har ju bara varit ledig en dag, så nu måste jag jobba ikapp i helgen. Femhundra extra båda dagarna "räcker." Jag är rätt sträng mot mig själv när det behövs och nu är det ett sådant läge. 


Hoppas att ni får en fin helg!


Inga kommentarer: