Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 18 juli 2022

Lite trött, efter för få timmars sömn

 men hade bokat tvättid och hade inget att välja på.

När tvätten torkade började jag jobba och det gick bra idag. Historien drar sig framåt. Ibland flätar den in i bok ett, och vi få ett annat perspektiv på skeendena i den utan att man för den skulle måste ha läst den boken. Jag tror att jag har hittat rätt, faktiskt. 

När jag var klar, idag 2300 ord senare eftersom jag hade jobb att ta igen, funderade jag på en tupplur, men först – när jag hade tvättat håret – ville jag gå till graven och se så att det inte var för torrt nu när det ska bli svinvarmt ett par dagar. Och där träffade jag Lena och Håkan, gamla skolkamrater, som var på väg till fästingbussen utanför Coop och jag hakade på eftersom jag har fått tusen påminnelser sedan i slutet av april om att fylla på mitt TBE-skydd. 

Där satt min kusin Christian och väntade på sin tur, och då fick jag snacka bort en stund med honom. Helen, som ju kommer i helgen, och jag ska till Mathilda och käka på lördag, och Christian bjöd hem oss på ett glas innan vi går till restaurangen som han och hans sällskap också ska till samma tid. Jag tror att vädret ska bli dåligt på lördag, annars är solnedgångarna från Bryggan och krogen fantastiska. Vi har haft tur när vi har varit där tidigare år. Helen har inte varit här och hälsat på sedan hennes dotter var liten,  det är säkert 23-24 år sedan.

Sedan pratade jag (fortfarande vid fästingbussen, det var där alla hängde idag) med en annan kompis om Systembolaget i Grebbestad eftersom jag ska ha en middag på torsdag, och då berättade han det finurliga att man kan beställa vin/öl el det man vill ha online, och hämta ut det på Coop i Fjällbacka. Toppen, ju!



från promenaden



I min hall, blev superbra!



Fjällbackas nya kaj



Tröttheten blåste bort efter sprutan, så jag tog en promenad runt samhället, hem via tennisbanan där jag köpte glass för att jag svinhungrig, och sedan gick jag hem, bokade vin på nätet, hämtade fläkt och stege i förrådet, monterade fläkten, borrade upp en lampa i hallen, lagade mat och nu ligger jag i soffan. 

I morgon ska jag upp tidigt igen, först jobba och sedan hämta mamma så att vi kan åka och sola/bada någonstans där hon inte behöver gå så långt. Tyvärr kan jag ju inte åka på morgonen utan det blir först på eftermiddagen.  (Och jag ska NATURLIGTVIS inte bada. 18 grader är verkligen inte min melodi. Sola, däremot.) Det finns många badplatser, det gäller bara att hitta parkering och inte behöva gå för långt. 

Typ så, bra och effektiv måndag så här långt.


2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Så annorlunda liv du lever i Fjällbacka jämfört med i Stockholm. Precis som det ska vara!
Ha det fortsatt bra!

Åsa Hellberg sa...

Ja, verkligen! Här är jag social, haha