Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

fredag 22 juli 2022

Jag väntar på Helen,

 som kommer när som helst. Inser att jag har glömt att dammsuga, men det får gå. Smutsen här syns inte som den gör i Farsta, vilket gör att det kan gå längre tid här innan det blir uppenbart att jag behöver städa. Jag skulle ha tvättat köksgolvet igår, istället sopade jag (!).

JAJA, det är inte smutsigt alls eftersom jag tvättade golvet bara för några dagar sedan. 

Igår hade jag middag här och det var så kul och trevligt. Vi var sex personer, alla var så himla glada över att ses och att vi nu är 60 kände vi var svinkonstigt. Den som gillade det mest var Jonas, han var helt cool med det och såg fram emot att gå i pension vid 65 som han tyckte var en viktigare födelsedag än att fylla 60.









Alla fick plats i tv-hörnan innan middagen



Vi pratade om pension en del, för vi har väl alla insett att vi närmar oss den åldern. Jag var nog den enda som inte riktigt kan se det i min horisont, för vad ska jag göra istället? Jag kommer att bli tokig om jag inte har något att göra, inbillar jag mig. MEN det är förstås förknippat med att mitt arbete är såpass roligt, inte tungt och i stora delar vilsamt eftersom jag aldrig behöver stressa. Så har inte alla det. 

Nu ska jag dessutom skriva en serie till, parallellt med den jag skriver nu, är ju tanken. Det ska bli kul. Fast än är jag mest inne i den jag skriver nu, såklart, jag är i fast, har skrivit 23 500 typ och nu tar jag helt ledigt i två dagar. Sedan har jag fyra skrivdagar kvar i Fjällbacka (x 1500 ord) och då är jag uppe i 29500.  Alltså skriver jag de sista 500 den sista juli i Farsta, då når jag det uppsatta målet på 30 tusen i juli.

Nästa mål är 30 tusen i augusti. Det borde gå. Och 20 tusen i september. 80 tusen i grundmanus är en rimlig uppskattning. 

Typ så.

Ikväll ska vi slänga in fryst pizza i ugnen, titta på fotboll och äta snacks. 

Heja Sverige!

Inga kommentarer: