Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

tisdag 12 juli 2022

Vilken tur vi hade med min födelsedagsresa.

Redan då var ju strejken på tapeten. Och vi lika mycket tur med resan till Cypern. Allt gick i tid, inga särskilda köer, utan allt funkade som det skulle.






Här var det varmt och skönt, minsann



Mamma på krogen







Favoritbild ifrån New York för att den här trappan var extremt viktig för min research. 



När de här två kom och meddelade att deras uppgradering på flyget hade godkänts. De bjöd på det både dit och hem. Så gulligt gjort.



Kvällspromenad i NY



Godaste bröd jag vet. Kanelbagels.



ÅsaPåsa 60 ska på promenad



Ellis Island. Här satt ALLA invandrare och väntade på sin tur att bli förhörda.



Det här stället var så himla mysig. Jag var på väg till båten mot Ellis Island, och var vrålhungrig. 



Men först tog vi en lång promenad utmed Hudson River innan de unga tu gick på sitt håll.







Mina gulliga reskamrater. Ibland gick vi ihop, men lika ofta var vi på olika håll. Jag hade ju research att göra som de inte var intresserade av. Men Jonathan fick fota för mig ibland. Han är duktig.



Som älskar mat mer än några andra människor jag känner. Här ska vi äta asiatiskt. 



Ser ni surkartet i bilden? Hon var precis så sur hela tiden. Det borde faktiskt vara omöjligt när artister showar runt om en. Det här är från en frukost på Stardust. Rekommenderas om man älskar musikaler, god frukost och är beredd att stå i kö en liten stund. 




Det här är från förra året, när vi var i Fjällbacka ett par dagar för att gratta mamma på födelsedagen. Nu åker Jonathan på turné och har fullt upp, så det blir inget Fjällbacka för deras del i sommar. 

Min rastlöshet gör sig påmind, men jag är ändå väldigt tacksam för att jag avbokade nästa resa den 5e augusti (tillbaka till Cypern i 2 veckor). Min lust att ständigt ha planer behöver jag tygla, men det är ju ingen nyhet direkt. Är det inte något jag ska göra om så är det något annat. Jag behöver skriva mer, det är så jag ska hantera det framöver. 

I Fjällbacka är det KALLT och inget solväder. I alla fall inte för mig som jobbar halva dagarna. Det är sol nu, men kanske 16 grader, och lagom till jag är klar idag så ska det bli moln. 

Jag har hittills solat noll dagar här, som i bikini på stranden. 

Men vädret i Farsta kommer inte att bli bättre (mer än idag och i morgon då det ska vara supervarmt), så jag längtar inte ett dugg hem. Inte än. Jag har mitt första möte i Stockholm 1a augusti, och det känns perfekt att ha 2,5 vecka kvar här i min lya. 

Idag tvättar jag. Det är lite annorlunda att göra det här än i Farsta, och den moderna tvättstugan vi har där. Här kommer man in i tvättstugan och torkrummet bara man har en nyckel, i Farsta kan bara den som har bokat tiden komma in. Men min oro för det är nog en typiskt storstadsgrej, här är det nog ingen som vill ha mina gamla tanttrosor (peppar peppar). 

I eftermiddag, när jag är klar med jobbet, vet jag inte vad jag ska hitta på. Jag skulle behöva damma och dammsuga, så om vädret blir kasst gör jag kanske det. Eller så tar jag en långpromenad. Kanske både och.  Det kan också hända att jag tar en tur med bilen. 

Men det blir inget av någonting om jag inte börjar jobba NU!

Tjohej!

Inga kommentarer: