Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

torsdag 7 juli 2022

Jag har cyklat, tjohooo.

På macken, som inte längre har bensin (!), fick jag pumpa däcken eftersom min pump inte funkade och sedan var det bara att sitta upp. Så mysigt. Darrigt, såklart, men jag kände mig tryggare än jag mindes att jag gjorde förra gången jag cyklade. 





På vägen träffade jag Anders, och vi slog följe hem till hans sambo sedan urminnes tider, min kompis Madde (vi träffades i simskolan när vi var 8 och har varit riktigt goda vänner sedan dess), där jag fick kaffe och trevligt snack innan jag fortsatte cykelturen till Badberget där jag har badat väldigt många gånger på den tiden 18 gr inte skrämde livet ur  min kropp. Idag badade ingen, det ser varmt ut på bilderna men det blåste rätt bra och ingen var på stranden.



Sedan stannade jag till och fotade centrum av Fjällbacka.





 Och så hälsade på Oscar, som är en av många duktiga konstnärer i Fjällbacka, i galleriet. Därefter körde jag snabbt genom samhället, släpade cykeln upp för Galärbacken, och väl uppe var det rull hem till lägenheten. 



Låst och parkerad.


Nu har jag ätit mat, kollar film och i morgon ska jag försöka börja jobba i tid, för kvart i ett ska jag vara i ett ridhus och se min brorsdotter hoppa. Hon ringde för en stund sedan, och det är klart att jag vill åka dit och se det. Hon är 12 och snart helt ointresserad av sin faster.

Skrivande går bra. Jag har hittat mina huvudkaraktärer och håller uppe tempot även dag 3. 

1500 ord i 60 dagar, så 57 to go. 

Där har vi det. Torsdag i Fjällbacka. Bra dag, så här långt.


8 kommentarer:

Anonym sa...

Snygg hjälm!
Heja Åsa!
/ Carin

Åsa Hellberg sa...

Eller hur! :)

Robert W sa...

Bara nu tant tar det lite försiktigt, så hon inte drattar omkull ;)
Fin bildexposé från Fjällbacka!

Åsa Hellberg sa...

Japp, jag tar det försiktigt. Har vänner som vurpat, spräckt hjälmar, brutit handleder och annat hemskt.

Anne Jonsson sa...

Hej Åsa, jag har följt dig jättelänge här på bloggen, jag minns när du höll på att färdigställa Sonjas sista vilja och hade fått se hur omslaget skulle se ut... riktigt roligt och inspirerande är det att följa dig. Jag undrar hur du gör om du har inspiration för mer än 1500 ord per dag, hur gör du då? Fortsätter du inte då och "drar nytta av" inspirationen eller noterar du stödord för minnet och skriver om dem nästa dag istället? Jag är fortfarande aspirerande författare och när jag skriver så kan det vissa bra dagar rinna ner 6000 ord och tröga dagar får jag knappt ner fem bra meningar :) Det skulle vara intressant att höra hur du tänker? Som är proffs menar jag.

Eva-Lotta sa...

Jag cyklade en gång för tio år sen. Vill börja igen men spänner mig så jag knappt kan släppa styret sen…
Ha en fin fredag!

Åsa Hellberg sa...

Hej Anne, vad kul att du har hängt här ett tag.
Då vet du säkert också att jag inte skriver på inspiration, utan låter helt enkelt fingrarna jobba och ur dem kommer historien. Jag har den inte i mig, eller har koll på hur den ska utvecklas, allt händer under skrivandet. Det betyder att det stängs av så fort jag lyfter på fingrarna, och återkommer när jag jobbar nästa dag.
I mitt fall kan jag sluta mitt i en mening, vilket är bra för då kan jag ta vid jag ta vid där nästa dag.
Att skriva 6000 om dagen är inte min grej alls, krutet ska räcka länge och 1500 passar mig perfekt. Idag tog det 1,5 timma. Igår 2.
Hade jag skrivit på kvällen hade det tagit 5. Jag är supereffektiv på morgnar.

Så dagens tips: gör en plan och följ den.

Åsa Hellberg sa...

EvaLotta, jag vet! Jag är likadan, men tänker att träning är grejen. I morgon är jag på det igen :)