Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 19 september 2022

2232 ord senare,

 och nu ligger jag "bara" 300 ord efter (eftersom jag inte hann jobba nästan alls igår). Jag ska ta mig till centrum nu och sola, sedan hem och packa lite, i alla fall skriva en lista på det jag behöver ha med mig till Göteborg.

Gårdagen var för övrigt så himla mysigt. Vi promenerade över bron från Östermalm, utmed vattnet över förbi Rosendals slott och trädgårdar (där vi hade Forumfest häromdagen) och ned mot vattnet, sedan passerade vi Skansen och Gröna Lund, som ligger mitt emot varandra, och efter en dryg timma efter att vi parkerat bilen var vi framme vid det verkliga utflyktsmålet, Ulla Windbladh. 

Där åt Linnea köttbullar, vilket varken Jonathan och jag tordes, pga gräddsåsen. Han brukar ha med sig laktostabletter, men hade glömt det, och jag vet aldrig hur min mage reagerar på grädde. Hade jag ätit det, hade jag fått avstå äppelpajen med en kula vaniljglass till dessert, och det ville jag inte. 

Så Jonathan och jag åt Biff Rydberg (rött kött), vilket i sig var en chansning, men jag känner inte av det idag alls (Tack och lov! Det var egentligen en dum matplan, men den här gången hade jag tur.) Sedan promenad till bilen, och så körde jag hem dem. Efter det var planen att jag skulle till Zara och lämna tillbaka ett felköp, men det var så mycket bilar i Mall och Scandinavia att jag inte hittade parkering. Nu kollade jag bara på en våning men det var helt fullt (17.30 en söndag) och att åka runt och leta när tusen bilar till letar, hade jag ingen lust med. 

Jag tror att man har öppet köp i 30 dagar på Zara så ska kolla när de måste vara tillbaka. I värsta fall får jag åka med dem på onsdag förmiddag innan jag åker till Linköping. 

Så mycket mer hinner jag nog inte idag, faktiskt. Men jag har sovit åtta timmar IGEN, vilket känns superduper, så jag saknar ingen energi även om jag gäspar då och då. Det skyller jag på vädret som är lite si och så just idag. 

I morgon blir det samma visa, med tillägget städa. Så trist att alltid behöva ägna sig åt det, men så är det bara. Alla mina tyger; gardiner kuddar, mattor och kläder som hänger överallt, gör det INTE bättre direkt. 

Samtidigt som jag har jobbat idag har jag sneglat på tv:n och drottningens begravning i London. Det var mycket fin musik, tycker jag. Körerna var magiska. Jag undrar om de tillhör kyrkan eller är anlitade?

Madde, som jag ska träffa i Götlaborg på fredag, är körsångerska och har sjungit över hela världen med sin kör. Den är väldigt framstående. Vocal art ensemble heter den.


Madde står strax till höger om stolpen i mitten, på nedersta raden. Hennes man Anders sjunger i samma kör. Han är tredje man från höger, också nedre raden. Man ser ju att det inte direkt är en tjohejsankör. 

Lyssna, så fint!

https://youtu.be/lH3KCJwe1rs


Där har vi det. Måndag i den grå förorten. 

Thank you for the music!



Inga kommentarer: