Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

söndag 18 september 2022

Det är ju helt otroligt att jag fick ihop

 det jag skulle igår, men det fick jag trots att jag var bakis på mitt o-alkoholiga sätt med trötthet, heshet och sofflängt.



Men vips (nä, det är ALDRIG vips, men efteråt kan man ju låtsas det) låg jag i soffan och läste Camilla Läckbergs senaste. Otroligt bra, jag gillar ju hennes böcker och verkligen inte bara för att de utspelas i Fjällbacka, det är en krydda för mig såklart, men jag gillar hur hon berättar och det hon berättar om. Hon är alltid politisk, och eftersom vi tycker lika (haha) är hon ju svinbra där också. 

Jag har lyckats läsa flera inbundna böcker den senaste tiden, och jag gillar det. Förut har det känts för tungt för min knasiga nacke, men nu får jag det att funka när jag ligger i soffan. 

Idag blir det lite annorlunda. Jag ska jobba det jag hinner, men klockan 12 ska jag sätta mig i bilen och hämta Jonathan och Linnea i Sumpan och sedan ska vi till Djurgården, promenera och sedan äta lunch på Ulla Winblad. Vädret ska bli fint och mamsegull behöver röra på sig OCH behöver träffa sitt barn! Förhoppningsvis får jag ihop det sista när jag kommer hem, alternativt tar det i morgon. 

Nästa vecka drar jag till Göteborg, och när jag kommer hem i en vecka vet jag inte om han har tid att ses, och veckan efter det åker jag till Fjällbacka. Så det var grymt att vi alla kan idag.

I oktober ska Linnea tillbaka till 4an och baka. TVÅ gånger till och med. Så roligt! (Fast det kanske jag har sagt? Jaja, jag upprepar mig. Big deal!) I slutet av oktober ska Jonathan och Bell på spelning till Göteborg, fast då har jag åkt till Stockholm, jag är nog i Fjällbacka max en vecka, troligtvis kortare än så. Det är mörkt och trist där nu, inbillar jag mig, fast jag kanske tycker att det är supermysigt när jag väl kommer dit. 

Min bästis där, Madde (en av mina äldsta. Vi var ihop hela somrarna, och när hennes mamma dog var hon hos mig flera lov som påsk och sportlov. Däremellan ringde vi men mest skrev vi BREV!), tror jag kommer till Fjällbacka under helgen jag är där. Hon bor i Göteborg, och vi ska också ses under mässdagarna är tänkt. Det här året är jag ju där längre än jag brukar vara. 

Lite beror också på hur jag får tillbaka mitt manus. Jag ska lämna till Teresa typ 3e oktober, hon ska ge kort feedback efter en snabb genomläsning och sedan börjar jag redigera (för första gången, den här omgången jag jobbar med nu skickar jag ju obearbetad). Vi gjorde så förra året och det var svinbra för mig. Men vi har ännu inte bestämt när jag får hennes feedback. 

Nu ska jag smörja in fötter och händer och jobba. 

(Sov åtta timmar i natt också, min kissblåsa är grymt snäll just nu.)



Inga kommentarer: