Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 26 september 2022

Då är jag hemma igen,

 och den här måndagen ägnar jag mig åt en bok som jag måste ha läst tills på onsdag morgon när vi ska spela in en podd. Det är en idiotisk planering av mig, men det måste gå. Jag hoppas att få läsflyt så att jag kan ha klarat av 80% idag. Den ska vara väldans bra, så att om jag bara stänger av den yttre världen kommer det nog att gå.

För er som inte följer författare på Instagram kan jag berätta att mässan var toppen, så kul att träffa läsare, kompisar och att lyssna på andras montersamtal.





Anders de la Motte håller tal till värdinnan på Forummiddagen.





På ett av montersamtalen


Madde och jag när vi var 12 -13 typ. 



Maddes äldsta flicka, som var så snäll mot Jonathan (hon är två år äldre). Här har har han sitt favvisintrument på magen (man kan ha ett racket till många saker) och har fått låna hennes kläder. 


Och Gothia är ett fantastiskt hotell. Jag sover inte särskilt gott, men det handlar inte om hotellet utan alla intryck, tror jag. Det är ju extremt mycket på en gång, när man är van vid att vara ensam hemma mest hela tiden.

På fredagskvällen åt jag middag på Toso med Madde och Anders, och det var som vanligt så trevligt och mysigt som det alltid är att träffa dem. Vi avslutade kvällen hemma i deras lägenhet så att jag fick se GRANEN på balkongen. Den har stått där i ett år, och kommer att få ljus i sig i år också. Och så tittade vi på gamla bilder från somrar i Fjällbacka.

Lördag kväll var det förlagsmiddag, med både kändisar och okändisar, som det brukar vara. Jag hade trevligt på min sida av bordet och åkte inte till Gothia förrän vid midnatt när de flesta bröt upp. Igår var jag ledig, åt frukost och åkte hem. Sedan sov jag i soffan mellan 19-21, kröp in i sängen, såg på tv till midnatt och sov sedan med ett enda kissuppehåll, fram till 9. 

Kl 11 ska jag ha en kort intervju på telefon, men sedan är det jag och läsa bok som gäller.

Men jag skrev förrgår på mässan, så ordräknaren står faktiskt på 69 000 som min målsättning var, så jag tror att jag landar på 80 när jag skickar in manus. Frågan är bara om det räcker. Det är möjligt att jag bara  måste skissa upp de sista kapitlen. Jag vet inte än hur det ska sluta, och behöver skriva för att det inte ska bli ett självklart slut. Det är roligare om jag får till en liten twist. 

Hoppas att ni får en fin vecka!

Inga kommentarer: