Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

fredag 30 september 2022

Manus 18 är klart!

 Nu återstår 100 sidor genomläsning och den ska jag börja med när jag har ätit, så än är jag inte helt klar för att skicka manuset till Teresa, men nära nog. 



Lax med kokta frysta grönsaker och beasås. Mumma för Åsamagen.

Att hon får det ikväll som hon önskade är i alla fall helt klart. Tjohoo. I did it!

Jag klarade av nästan en veckas ordskörd på två dagar (trodde ju att jag hade fyra, så fick lätt panik en stund), och med det vråltempot skulle jag kunna skriva ett grundmanus på en månad. 

Nu landade jag på totalt 80 tusen ord (fast på två och en halv månad.) Det skulle betyda 20 tusen i veckan, och om man jobbar fem dagar – 4000 om dagen. Det är görligt, men inte att rekommendera kanske? Men bra att veta att man kan om det kniper

Manuset känns i alla fall bra så här långt. Jag grät när jag skrev slutet, men om det betyder att jag kan översätta det berörande jag kände till ord vet jag inte. Jag är ju där, med i rummet, och förstår allas känslor, men att skriva ned så att det berör en läsare är en annan femma.

Nu pratar vi om att släppa den redan i juni, i stället för i augusti, och det är fine för mig. Ljudboken kom ju innan den inbundna i år, och det finns väl en fördel och synergieffekter med att släppa båda samtidigt. 

Jag har kanske också en titel. Vi får se vad förlaget säger om mitt förslag (har bara ett, haha). 

Bra jobbat, Hellberg.