Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

tisdag 13 september 2022

Dagens besök hos otikern gick sådär.

 Yngre man, bråttom, var trött på mig redan efter några minuter, konstaterade 

1. att jag hade fått fel styrkor 

2. och inte begrep vilka som skulle funka för mig. Så nu har han skickat en remiss till ögonläkare för att kolla om det finns något i ögat som gör att jag inte kan få riktig skärpa. 



Jag som älskar de här, men har inte kunnat ha dem än.

Sedan har jag bråkat med en instagramkvinna, som tog mitt inlägg igår, alltså själva bilden med min text, tolkade den som hon ville och skrev att hon indirekt hade blivit utpekad av mig eftersom hon hade lagt ut bilder med katter.



Mitt topplock gick. Ska man följa mig får man fan fråga om man får använda bilder från mitt insta och om hon hade frågat om den hade jag frågat tillbaka vad hon skulle med den till. 

Den var är personlig för mig eftersom jag bara pratade om mig själv och mitt konto där min vanliga flabbighet inte kändes passande igår, och var inget som går att dela om man inte också delger texten under bilden. Knappt ens då, eftersom den var så personlig.

Ibland blir jag bara TRÖTT på människor. 

JAJA, jag är förskonad. Folk som följer mig är oftast hygglon. 

Utöver optikern var jag på kemtvätten och lämnade in en dress jag skulle lämnat in för ett år sedan, men det har jag skjutit på. 

Egentligen skulle jag haft den när jag fyllde 60 men tog inte ens med den till NY. Vi får se om den kommer till användning antingen på fredag när jag ska på stor fest med gamla arbetskamrater, eller på bokmässans middag. Den blev svindyr, på grund av att jag köpte den från USA och fick betala tull och andra avgifter. Det gör jag inte om. 

Och på tal om bokmässan (nästa helg) så åker jag på onsdag eftermiddag, mellanlandar denna gång i Linköping (brukar vara Jönköping) och passar på att se en musikal där, som jag har varit så sugen på att se på Broadway: Come from away. 

Jonathan har varit noll sugen att se den när vi har varit i NY de två senaste gångerna, så nu blir det på svenska på Östgötateatern istället. Så bra idé av mig!

På torsdag kommer jag bara att få typ tre timmars resa till Göteborg och kan ta det lite lugnt. Jag är oftast trött efter heldagsresor, så skönt att dela upp dem när jag har full program i Göteborg på fredag. Redan 7.45 har jag första punkten. 


Det var det. Nya tag. I morgon fotvård, handla och precis som idag behöver jag skriva 1500 ord. Men jag är över den jobbiga puckeln och ska mest dra det i mål de sista 15-20 000. Sedan blir det mer i redigeringen, förstås. 

Det är helt sjukt att jag snart har skrivit min 18e roman. HERREGUD!






Inga kommentarer: