Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

lördag 20 januari 2018

Det tog verkligen några timmar att ta sig hit,

trots att stoppet i Mora var väldigt kort och det inte är mer än ungefär 45 mil. Jag slängde i mig mat, sprang in och sa hej i Akademibokhandeln och på Bibblan, och satt i bilen igen 45 minuter senare och var framme runt tre.

Det är halt som tusan, men inte som i glashalt utan snöhalt, vilket gör att dubbarna får fint grepp men att bromssträcken blir väldigt mycket längre.

När jag kom till stugan efter att ha handlat i Tandådalen, stod en bil krockad precis vid avfarten till stugan och runt om stod ett gäng unga grabbar. Jag tyckte så synd om dem, kanske hade lånat någon förälders bil och sedan missat just det där med bromssträckan.
Tänker man på det, och håller avstånd, så funkar ju vintervägar finfint, även om det inte alls går att köra lika fort som när det är barmark.

När jag kom till Tandådalens värdshus, kände jag igen rösten på mannen som klev av scootern och visst var det Mats från Fjällbacka. Jag vet att han har jobbat här i flera år men inte riktigt vetat exakt vad han gör. Nu vet jag! Kul, känns gott med lite bekanta i närheten.

Det är kallt i stugan, men jag har dragit igång värmen på elementen och på golvet, men struntar i att elda. Jag är osäker på det, och försöker få upp värmen här på alla andra sätt. Vi får väl se hur det gå.
Jag har stängt dörren till sovrummet som har både element och golvvärme så där är varmt och skönt nu, i storstugan ungefär 16 grader.
Jag har gott om tjocka kläder med mig så det går verkligen ingen nöd på mig. Dessutom fick jag igång bredbandsdelningen från min telefon så att jag kan se på Grey´s Anatomy på Viaplay, vilket jag är extra nöjd med.

Ikväll ska jag lägg mig tidigt och se på någon film på datorn och sedan sova gott förhoppningsvis.
I morgon ska jag testa mina nya skiiiiidor.
Hurra!



2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Njut!

Linas drake sa...

Det låter riktigt härligt! Blev lite avis när jag såg den lånade bilden från förrförra inlägget... :-)