Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

tisdag 26 januari 2021

Känns som om det är tur att man inte visste


 hur långvarigt det här skulle bli. Att tänka ett litet tag framåt räcker i alla fall för min del.

Idag är jag semiledig, vilket betyder att jag ska tvätta golv (dammade häromdagen) och gå igenom alla mina samlade anteckningar och sådant jag har fotat från andra böcker som inspiration, för i morgon ska jag börja om från början och skriva i manuset igen. 

Då kommer jag att dutta, ändra meningar och försöka brodera ut lite mer. Sedan har jag något som inte är helt löst och det måste jag också fixa. Några lediga dagar kan jag inte sikta förrän jag har lämnat manus, men det gör inget. Jag var ledig väldigt mycket i slutet av 2020 och har inte något större behov av det nu mer är en dag då och då, men det klämmer jag in efter den 8e.

Jag måste säga att det där med blogg är förbaskat roligt. Igår backade jag bandet och gick tillbaka och tittade på tidigare år. Jag började blogga 2009, och att gå tillbaka så långt kan ibland vara smärtsamt, men det gamla ligger i en annan blogg. Den här startade jag 2014 och det är muntrare tongångar i den. 

Igår hittade jag gamla drömmar (2016) som jag hade när jag fortfarande var sambo med Misse, och man kan väl säga att jag har lyckats uppfylla dem med råge. 

Jag funderade då på frihet och vad jag skulle kunna göra med den, drömde om att resa och bara ta datorn under armen och dra. Det har jag ju gjort flera gånger sedan 2017 när Misse dog. Jag åkte till New York bara några dagar efteråt, och har sedan åkt dit varje år. I år blir det nog ingen resa till USA, men jag har en ny dröm om att fira min 60-årsdag där nästa år, med Jonathan och Linnea. 

JAJA, vi får väl se hur det blir. En dag i taget.

I natt passerade mina ljudböcker på Forum 200 tusen exemplar. Hur många Sonjaböckerna (1 och 2)  har sålt i ljud totalt vet jag inte riktigt, de kom ju ut så tidigt när marknaden fortfarande var så liten, men kanske 75 tusen eller något sådant. De tickar liksom bara på. 

Och YES, jag hittade mina örhängen.




Nu ska jag äta frukost och cykla!