Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 4 januari 2021

20 minuter cykling idag

 och trots att jag kände mjölksyra direkt, så kunde jag ändå cykla förbi det på något sätt. När min timer ringde efter 15 minuter trampade jag på i 5 till. 




Tricket är att lyssna på något bra, i mitt fall en av många poddar jag gillar men inte alltid lyssnar på eftersom jag tappar fokus om jag inte har något att göra samtidigt. Perfekt till cykling och städning, till exempel. Promenader förstås, men sådana kommer jag ju så sällan ut på nu när det är mörkt ute hela dagarna. 

Dagen startade TRÖTT. Vaknade halv fem och det tog lång tid att somna om. Jag tror att jag är lite orolig för mitt manus, men jag känner också igen det sedan tidigare och nu när jag är vaken och piggare känns det inte alls på samma sätt. Bara jag är igång kommer det att kännas mycket bättre.

Jag har i alla fall handlat, cyklat och skickat in en ny deklaration eftersom inkomsterna 2021 är väldigt osäkra än så länge och den preliminära skatten är för hög nu i förhållande till vad jag vet om kommande år. Jag får oftast betala mycket skatt i slutet av året, men det är för att det är så himla svårt att beräkna. Jag kan bara uppge det jag vet, inte önskat läge. Oftast går det bättre än jag har trott, vilket förstås är skönt, men jag fick stora problem ett år när jag skulle betala typ 30 000 i preliminärskatt i månaden och det inte kom in några pengar på flera månader.  Nu har jag lärt mig att jag måste ändra det där. Jag kan också ändra till högre inkomster under året om jag märker att mer kommer in, hittills har det mesta visat sig på slutet av året och då har det redan varit för sent. 

Preliminärskatten baseras på föregående års resultat plus x antal procent, men det här jobbet har ju både upp och nedgångar och det går inte att riktigt säga hur resultatet blir. Förra året ville skattemyndigheten se min budget och det vill de kanske i år också, och det är ju inga problem att ge dem. De är superbra att ha att göra med, även om mitt hjärta sitter i halsgropen så fort jag får ett meddelande från dem.

Det var det.

Nu ska jag skriva ned exakt vad jag vill ändra i manuset, jag har haft det i huvudet sedan jag fick dokumentet från min redaktör. I morgon bitti börjar jag SKRIVA igen. Det längtar jag efter.

Hoppas att ni får en fin Trettonhelg.





2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Hoppas du också får en fin helg!

Åsa Hellberg sa...

Tack snälla!