Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

onsdag 21 februari 2024

Ligger i sängen med datorn på magen.

 Tidigt upp i morgon igen för att åka till Farsta för andra morgonen i rad. Jag ska åka förbi Byggmax och handla klockan 7. 




Mina Newportlampor gör sig bra på de vita hyllorna i tv-rummet. De hyllorna som tidigare stod i förrådet fyllda med böcker och annat, passar superfint här. Jag dirigerade flyttarna dit med dem "så länge" eftersom förrådet är fyllt av kartonger, men nu tänker jag att hyllorna passar perfekt i det tv-rummet.



Ska sätta upp en spegel på väggen under fönstret, tänker jag. Just nu står det på elementet. 

Idag släppte jag in städare, i morgon ska jag möta Jonathans pappa som ska hjälpa mig med lite fix och don, som att lossa tvätt och diskmaskin och spackla hål. Det är sånt han jobbar med så jag betalar honom såklart, är bara så himla glad för att någon kan hjälpa mig.

I morgon kommer också mitt matbord, och på fredag hämtar jag Selma, så jag måste rensat bort allt  tills dess, i värsta fall får jag trycka in det i förrådet så länge. På lördag kväll kommer Jonathan och Linnea på middag och Mello, det ska bli så mysigt! Sedan kör jag dem och Selma hem, så en natt är hon här hos mig.

Sedan åker hon och Linnea tåg till Östersund och är borta över nästa helg när jag är på Västkusten så då går det ett tag till innan Selma och jag ses. Det har varit långa perioder nu, hoppas verkligen att hon ändå vill vara med mig när allt är NORMALT igen. 

Allt gick bra igår, flyttgubbarna, supertrevliga och samarbetsvilliga, kunde inte fatta att jag bara hade bott på 57 kvm, med tanke på alla möbler. Men känslan i Farsta var aldrig att det var övermöblerat. Det vita skåpet fick de aldrig in, så jag behöver en ny lösning för mina ytterkläder, kanske beställa två smala garderober så småningom istället för en stor. Just nu hänger allt på en klädställning från Ikea, men det är ingen långvarig lösning. 

De stora bruna garderoberna fick de demontera. De två stora, alltså. Så allt tog ju betydligt längre tid en det skulle han gjort och de var fem istället för tre eftersom två fick montera ihop dem igen. Notan för kalaset kommer att bli ENORM. 

Men jag trivs redan så himla bra här inne i myset. Tv-rummet är redan möjligt att hänga i, idag tog jag en tupplur i soffan, och i matrummet/vardagsrummet kommer ju matbordet i morgon och då får vi se hur jag ska placera det. Ugnen funkar perfekt, älskar torktumlaren och diskmaskinen är också superbra. 

Typ så!

Nästa vecka måste jag jobba, så skönt att pappa Thomas fixar det som behöver göras i min lägenhet och att jag bara behöver komma ihåg att lämna nycklarna och ta loss golvet som är lagt på balkongen. 

 

2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Ingen räkning att se fram emot, hörs det som.
Du har kommit en bra bit på väg. Hoppas att du stormtrivs!

Åsa Hellberg sa...

TUSEN TACK!