Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

söndag 25 februari 2024

En dags lägenhetsjobb återstår,



Min vita garderob gick ju inte in, så den fick åka till någon uppsamling där jag hoppas att den säljs. Just nu har jag en ranglig klädställning och hängare på dörrarna. Men det funkar. Det bruna skåpet är från mormor och morfar och det ligger massor ovanpå. Det har jag inte rört än.

 i morgon börjar jag jobba igen.

Idag ska jag slänga massor, köpa en tv till sovrummet, hitta krokarna jag köpte till alla tavlor (tror jag la dem i Farsta) och försöka få till det sista, som i att alla grejer ligger på sin plats och sitter uppe, här hemma.

Det gick så himla bra med Selma. Hon tyckte lika mycket om mig fortfarande, för så kärleksosäker är tydligen jag att jag tror att det går över om jag gör minsta misstag (som i att flytta). Jag minns hur rädd jag var att Jonathan skulle tycka bättre om dagisfröknarna än mig, jag nästan räknade med det, faktiskt. Men trots att Jonathan och Linnea var här igår, grät Selma utanför dörren när jag gick på toa. Skruttan. Hon trivdes så himla bra här och vi hade ett störtmysigt dygn ihop. Vi tog bilen till havet och då fick hon glädjefnatt.



Selmas del av sängen är mot väggen där jag har byggt ut med kuddar. Funkade finfint. Resten av rummet ska piffas. Här är fortfarande lite kalt.

På tisdag åker hon till Östersund med Linnea (tåg) och Linnea är väldigt lugn när det gäller det. Jag hade nog inte gjort det, eftersom hon antagligen måste göra sina behov på tåget, men Linnea fixar det där. Hon är cool.

De kommer tillbaka när jag är på västkusten så nu går det nästan två veckor innan jag träffar henne igen. Jag åker nästa lördag, och tisdag och onsdag har jag föreläsningar i först Hindås, och dagen efter i Träslövsläge. Alltså ska jag till Fjällbacka först. Jag har inte varit där sedan i somras men behöver åka den vägen för att jag har researchmöte på måndag. 

Så nu sitter jag i alla fall i min gröna soffa och tv:n står på. 



Här sitter jag.

Jag har duschat (lite för kallt för min smak, men jag får det inte varmare, så det måste jag kolla) och har diskat en maskin och tvättat en tvätt (min vita klädsel till fåtöljen.) Tror inte den går att torktumla så den får jag hänga upp på mina två tvättställningar. 

Utöver det härliga att nu vara inflyttad så är det bästa att lägenheten i Farsta har blivit av med tvätt- och diskmaskin (tack vare flyttfirman som hämtade båda och ser till att de kommer till användning någon annanstans) och Jonathans pappa som flyttade tillbaka skåp, satte fast golvlister (?) (ni vet under skåp), spacklat alla tusen hål och lagt på lite färg så att det faktiskt ser superbra ut. Jag är så tacksam för det!



Vi satt här hela kvällen igår. Åt räkor, spelade Alfapet och såg Mello. Mina auktionsstolar passar så himla bra här. Min fyndtavla ska sättas upp perfekt mellan blommorna på väggen. Det svarta lilla skåpet vid ingången till Röda rummet innehåller mitt företag. Hela rummet, 21 kvm, är ju mitt arbetsrum från och med nu. 


Det är så fint och ser stökigare ut på bild är i verkligenheten.


Tv-rummet. Så mysigt. Spegeln ska eventuellt upp. Just nu lutar den mot vägen och står på elementet.


Böcker böcker böcker
Här ska förstås ordnas fint också.

Det som återstår för mig i Farsta är att slänga balkonggolvet, dammsuga och våttorka golven en gång till, samt att montera tillbaka ett par hyllor i städskåpet. Det gör jag på onsdag. 

Så glad och nöjd!



Från hallen. Älskar att mina garderober gick in i passagen. 



2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Det ser ombonat och mysigt ut, tycker jag. Du har hunnit få bra i ordning redan. Trevlig söndag!

Åsa Hellberg sa...

Tack detsamma!