Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

torsdag 29 februari 2024

Här är verkligen full gas.

 Efter att ha betalat mina räkningar igår (FRUKTANSVÄRDA belopp, men förstås värt allt eftersom det handlar om min bostad. Men ändå, så mycket pengar!) insåg jag att om jag ska kunna äta framöver behöver jag frigöra lite pengar som jag har i min bil. Det var en lättnad att känna att jag kan göra det istället för att oroa mig som jag känner att jag gjorde igår och istället för att fundera gjorde jag alltså direkt slag i saken när jag kom på att det enda jag behövde göra var att sälja bilen.

Det var ändå inget stor kärlek för mig. VW är nog bara inte min typ av bil. 

Så i morse sålde jag bilen över telefon, och i morgon kommer man och hämtar den. Bingo! 

Sedan åkte jag och lämnade in den på tvätt, körde vidare till Ford och beställde en leasingbil istället. En Kuga som har gått 1000 mil och som var leasebar i 18 månader, perfekt istället för tre år som är det vanliga. Jag hämtar den morgon. Här går det undan, förstår ni, för på lördag ska jag ju till Fjällbacka och vidare till intervju om ny bok, och sedan två bibliotek längre ned på västkusten.




Ny bil, tjohej

En sista selfie i hissen i Farsta

Frågan är ju hur jag ska göra med lägenheten där framöver. Den kostar närmare 60 tusen om året och jag har inte varit där sedan i somras, en sommar jag dessutom inte trivdes i Fjällbacka. Vi får se. Jag behåller den över sommaren, men kan ju bo på hotell när jag är där på korta besök framöver. Jag pratade med Jonathan om det och vi sa att vi ju kan hyra något ihop på sommaren istället. Jag behöver se om mitt hus framöver, så är det bara. Inkomsterna är lägre sedan Flanagans, eftersom den senaste serien, Fjällbacka, inte har sålts utomlands mer än till Holland. 

I alla fall: För att inte tappa fart den här dagen hämtade jag sommardäcken till min bil i Farsta (de måste ju med i försäljningen) samtidigt som jag också plockade med mig det allra sista från lägenheten, innan jag åkte och lämnade nycklar till Familjebostäder och sedan vidare till Stockholm stads parkering och lämnade brickan till garaget. 

Häpp! 

Bra och väldigt givande dag. 

Här hemma är golvet i hallen fullt med grejer igen, men det ska in i skåpen och Ikeakassar packas ihop. Innan jag åker till västkusten måste jag återigen dra ut grejer från förrådet för på måndag säger de att de kommer och gör det fläktbyte de inte gjorde häromdagen. Då är jag inte hemma, men förbereda för dem kan jag ju alltid göra. 

I morgon måste jag också redigera klart den här omgången om jag ska kunna göra något annat än att jobba på söndag i Fjällbacka. Jag vill ju träffa mamma och brorsans familj, men det är klart att jag kan jobba på morgonen förstås. JAJA, det ordnar sig. 

Alltså, jag är fortfarande i princip lika fri från eksem på händerna. Det känns märkligt att börja med cellgifter när jag är så bra. Fast det vänder väl. Det är en fråga för nästa vecka.

Resten av kvällen ligger jag i min soffa. Punkt slut. 

2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Du är de snabba beslutens mästare!
Men lägenheten i Fjällbacka är du ju glad för, så tänk över det några vändor innan du agerar. Smart att behålla den över sommaren väl? Ja, jag vet ju inte, bara en tanke.
Trevlig helg!

Åsa Hellberg sa...

Detsamma!