Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

söndag 18 februari 2024

Sliter som ett litet djur,

 men det lönar sig tror jag

Idag, efter två koppar kaffe och så fort det ljusnar, drar jag till Ingarö och monterar stativ till tv:n, vidare till Återvinningscentralen och slänger grejer innan jag åker hem och fixar resten. Förrådet måste rensas upp lite, garderober måste dammas på ovansidan dit jag inte når, trots stege, så har en dammvippa, det får räcka. 



Det kommer att bli fint när det är klart. Matbordet kommer den 22a, som väl är torsdag?

Källarförrådet är i princip klart, men jag måste förbereda förrådet på Ingarö lite. Balkongen är också nästan klar (gårdagens största hurra för herregud vad jag har bävat för den!), ska bara slänga golvet som måste bort innan nästa hyresgäst kommer. 

Jag har i alla fall koll på mina grejer nu, förutom tre kartongen i källaren som jag inte har öppnat. De får stå längst in i förrådet så får jag kolla dem när jag har tid någon gång. Det är gamla grejer, dockor och nallar, typ, både mina och Jonathans, så ska förmodligen slängas men jag vill ju kolla på det först och det hinner jag inte nu. 



Byrå slängd (var trasig, hade inget baksida), dörrar rensade från tusen bilder och annat som man kan sätta upp med magneter. 

Där har vi det. Dagen innan DAGEN. I natt sover jag sista natten i Farsta. 8.00 i morgon ska det börja packas. Just nu ser jag mest fram emot att det är flyttat och klart. 

Jag får inte glömma att packa en liten väska med övernattningskläder. Det är ju bra om jag är hel och ren när jag ska till hotellet. 

När lasset kommer till Ingarö på tisdag vet jag inte. Möjligtvis packar de in allt i transporten i morgon, de ska ju hinna packa upp på tisdag också. I don´t know, glömde fråga. 

Jag är så glad att jag åkte iväg och skrev början på nästa bok, det var så välgörande för min hud som har klarat att både jobba och packa sedan jag kom hem. Jag har handskar på mig så fort jag hanterar kartong, men för övrigt använder jag händerna hela tiden och behöver sällan smörja in dem. Kanske fem gånger om dagen mot 1 gång i timman tidigare. 

Tjohopp, för det. Nu ska jag packa ihop och dra.





2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Du har verkligen fått till planeringen. Det är så spännande att följa din flytt. Det ser så fint ut i nya lägenheten. Ser fram emot bilder när du fått möbler på plats. Lycka till med sluttampen nu!

Åsa Hellberg sa...

Tusen tack!!