Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

tisdag 20 maj 2014

Jag vet inte om ni har förstått

att jag är en bekväm resenär. En sådan som vill ha morgonrockar, mjuka sängar och rullväskor. Sådana där med fyra hjul är mina favoriter.
(Här är det bäst att förklara att resandet verkligen har varit ytterst bristfälligt de senaste åren, även om jag verkar ha kommit igång lite i år igen. Och så var jag ju faktiskt med min anteckningsbok (och son) i New York 2012 (som ni som har läst En liten värld kanske kan läsa mellan raderna.)

I alla fall. Bekväm, där var vi.
Höga klackar.
Tingeltangel i öronen. Och runt hals och armar.
Jag är snygg när jag reser. Piffig. Luktar gott (detta är viktigt eftersom jag allt som oftast kroppsgenomsöks eftersom alla lampor blinkar rött när jag går genom säkerhetskontrollen. Det har något med alla smycken att göra, de jag har glömt att ta av.)

I alla fall2. Bekväm.

Men så är jag ihop med en man som inte är det. Som slänger på sig en ryggsäck, tar med sig en kniv och sedan går rakt in i djungeln.
Just det.
Djungeln.
(Herregud vad snygg han måste ha varit i sin hatt, sina rep runt kroppen och sina hackor instuckna i bältet.)
Typ så här.












Det var under djungelperioden jag blev betuttad i honom första gången, någon gång i mitt av 80-talet.

Nu är vi båda äldre och vi pratar om att åka till Grekland i september.
Jag vet massor med lyxiga hotell man kan uppgradera sig på då.
Nisse vet precis hur man båtluffar som billigast då.

Resväska, fyra hjul, vs ryggsäck och svett.
Jag vet inte jag, men är inte det första en självklarhet??

6 kommentarer:

Ezter sa...

Är det så att även du "tagit upp" en gammal ungdomskärlek? Det är härligt!

Åsa Hellberg sa...

Japp, men den var inte ett dugg ömsesidig då. Det var bara jag trånade:)

Anonym sa...

Jag tycker inte att det är en självklarhet!
Ibland är det skönt med bekvämlighet och ibland är frihetskänslan och se sig om väldigt mysig - speciellt med trevligt sällskap.
Men det gör inget om man kan komma åt att tvätta sig lite och vid båtluff finns väl vatten.Man får ta med en tvål som klarar saltvatten.
Sanna

Fru Venus sa...

Jag har båtluffat 14 år i Grekland, en otrolig frihetskänsla infinner sig, testa! :-)

Ezter sa...

"Bara jag som trånat" ja, det känner man igen ;)

Linas drake sa...

Går ju att kombinera... :-) Kanske inte med skyhöga klackar, men resväska på 4 hjul, blir lättare att hantera packningen då, hitta vad man vill ha osv... dessutom kan man garanterat lukta gott... och bo på bra hotell. Kul att ni är olika på det sättet. Då får ni ju båda uppleva andra saker än dem ni själva skulle ha valt.