Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

onsdag 5 september 2018

Det har aldrig funnits några alternativ.

Han var en tumme hög när han fick sin första leksaksgitarr och sedan var yrkesvalet klart. Bortåt ett år på Mac Donalds en gång i månaden när han var 16 typ, men sedan han var 18 har han försörjt sig på sin musik, med ytterst lite hjälp från mig.

Han lärde sig aldrig att spela gitarr, inte något annat instrument heller. Piano är han självlärd på, och använder i jobbet, men det har aldrig varit aktuellt att bli en konserpianist.
Snarare trodde jag att han skulle bli artist, som i sjunga och dansa typ.
Och så blev det ju lite i alla fall.
Låtskrivare, men än så länge sjunger han inte själv. Och han gör alla låtarna på sin dator.

På nya singeln sjunger en världsartist och idag har Jonathan och hans manager Stephen åkt till LA för att spela in videon. Världsartisten är inte med på inspelningen, hur man har löst hens medverkan vet jag inte riktigt. Just det har varit bökigt från dag ett. Lite divaliteter typ. Eller så är det hens team. 
Men.
Vilken röst hen har och hen gör Jonathans låt fantastiskt bra.

Så glad för hans skull. LA är drömmen för många unga musiker och nu får han vara med om det.
Jag ryser.

Jag tror att han kommer hem på söndag igen.

Bilder från Cypern. Jag får akut längtan. Ska jag ta en restresa och jobba klar ungdomsmanuset?




3 kommentarer:

Simona sa...

Men han är så FIN. Heja, heja Hellbergarna!

Åsa Hellberg sa...

Ja, heja!!

Eva-Lotta sa...

Ja, ta en restresa!