Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 24 september 2018

Det är avräkningarnas månad.

Utomlands går mina böcker bra i vissa länder (Tyskland, Rumänien och Danmark) i andra inte alls (Norge och Holland). I alla länder utom de två har jag fått mer än förskottet, men vissa har ändå bara köpt Sonjas sista vilja och därefter ingenting (Frankrike och Italien).
Så att förvänta sig något går inte riktigt. Istället får man vara glad varje gång man får en oväntad pyttesumma från agenten.

Jag har för övrigt bytt agent. Från Enberg till Bonnier rights. Inte för att jag var missnöjd utan för att jag behövde lite nytt syre, nya tankar och idéer.
En stor skillnad är också att jag nu kommer att förhandla mina svenska bokavtal själv (film/tv gör agenten) och det får vi väl se hur länge jag står ut med.
Det ska nog gå ett tag i alla fall. Så många skriver man ju vanligtvis inte på ett år.

Idag är jag ledig och ska börja med att läsa modetidningar som ligger orörda. Jag prenumererar på Elle och DV mode, men har inte ens tittat åt dem senaste månaden.
Senare ska jag till frissan.
Jag tappar fortfarande mer hår än vanligt, men fortsätter med priorin så får vi hoppas att det vänder.

Typ så denna lediga måndag.





5 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Hoppas det går bra med nya agenten!

Åsa Hellberg sa...

Tack!

Annika Estassy sa...

Grattis till ny agent – eller hur man nu säger.

Åsa Hellberg sa...

Annika; haha, tack! Ses på mässan, väl?

Annika Estassy sa...

Ses absolut på mässan!