Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

söndag 25 april 2021

Jag är inte riktigt med i matchen,

 märker jag. Det behöver inte bero på att jag isolerar mig, utan kan lika gärna bero på att jag inte hänger med av andra skäl. Ointresse eller ork? Inte vet jag, men jag vet att jag kan missa saker som jag borde haft koll på. Jag tycker att jag läser tidningarna (online) jag har ju ALLA, men ändå flyger saker under (eller kanske över) min illa monterade radar.

Kommer det att gå över? Jag vet inte, det blir spännande att se. Jag står på tur att bli vaccinerad, och kanske vågar jag mig ut när det är klart. Det hoppas jag ju i alla fall. Fast jag gillar masken. Den passar introverta Berta rätt bra. Det känns lite som man har en osynlighetsmantel på sig när man handlar. Jag kör ju dessutom med dubbla masker för säkerhets skull. En i papper och över den en i tyg.




JAJA.

Trettio sidor manus idag när min födelsedagsgrillfest blev inställd (jag fyller i veckan, men mysigare att fira på helgen tyckte vi) och jag lider inte alls av det uteblivna kalaset. Vi ses när de är friska från sina förkylningar. Jag tänker inte ta minsta lilla risk (för det har jag ju ändå gjort när jag har träffat dem tidigare, även om jag har försökt hålla avstånd och båda har varit snälla och hållit sig i så mycket karantän som möjligt). Nu är det KNAPPT att jag vill handla fram tills jag är fullt vaccinerad , fast jag vet att det funkar finfint på Ica Maxi i Haninge tidigt på morgonen. 

Frågan är om jag någonsin kommer att handla livsmedel i Farsta igen. Just nu känns det osannolikt. Det är trångt på Konsum, Hemköp och Lidl också. Nä, storbutik är perfekt för mig och oftare än en gång i veckan behöver jag inte handla. 

Läste att Anja Person fyller 40 idag. Tjohoo. 

40 är prime time, tycker jag. Man är som vackrast, har mognat på insidan och börjar ta plats. Det ska man inte slarva bort på skit och dåliga relationer. Mellan 40 och 50 var i alla fall för mig rätt svåra år, MEN jag kom ju ut på andra sidan med massor av erfarenheter och en helt ny karriär. Jag har väldigt svårt att se att jag skulle ha det om jag inte hade haft de där kämpiga åren. De var de som ledde till min första bok, som i sin tur ledde till en matta av nya böcker. 

Nästa år blir jag 60. En ålder många hyllar. Jag är tveksam, men önskar att jag omfamnar den. Jag får väl träna på det under år 59.



2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Jag blev så förvånad när jag läste att Anja fyller 40. Jag trodde hon var äldre. Det var inget konstigt alls att fylla 60. Det var en dag som alla andra!

Åsa Hellberg sa...

För dig, ja :)
Jag tror inte att jag är redo!!