Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

torsdag 1 april 2021

När jag har bestämt mig

 är jag kass på att vänta.

Det betyder däremot inte att jag bestämmer mig snabbt, tvärtom faktiskt. Men NÄR beslutet är taget går det undan.

Så idag åkte jag och hämtade min balkongsoffa, åkte hem med den innan jag fortsatte mot Farsta centrum, sprang in i ett hyfsat folktomt Clas Ohlsson, köpte en sticksåg, lämnade in bilen på tvätt, tog en tur till Kappahl och fixade nya sommar t-shirts, provade en skjorta i en butik och letade luvtröjor på HM (fanns inte min färg) och hämtade bilen efter en timma men fick vänta en kvart för de var inte klara. 

Åkte hem, sågade till balkonggolvet (4 plattor skulle kortas), la det, monterade min 150 cm långa soffa som en schäslong istället för "soffa"  (som jag hade räknat med blev den perfekt i bortre hörnet av balkongen), gjorde ett eget finurligt insynsskydd av en skärm som jag hängde ett slags balkongsskydd felvänt på för att det skulle bli högt (fint med gröna blad), jag förmodar att det egentligen ska rama in balkongen,  inte fästas på höjden. Strunt samma, det här funkade finfin.



Jag hängde bladverket över insynsskyddet.



Smart, eller hur?

 dekorerade soffan och bordet (för att få fina bilder) men det är nog inte de kuddarna jag ska ha sen. 



Bakom soffan är det smarta insynsskyddet tillsammans med mina gamla gröna konstväxter som alltid står på balkongen. På jul slänger jag över ett nät av lampor.
Balkongen bredvid och den ovanför har plank, så det är mest för min egen feelings skull jag också har ett skydd. Jag har ett set kvar som ska monteras på andra sidan. 

Nu saknas kantlister till golvet, en ny Baden Baden, kuddar (finns nog i källaren) och en liten matta, vi får väl se vad det blir. Den stora mattan jag köpte som jag trodde att jag kanske skulle ha till balkongen tänker jag nog ha som sommarmatta i sovrummet istället, den är betydligt ljusare än den jag har nu (som jag älskar, så det är bara under sommarmånaderna). Till balkongen tänker jag att det skulle vara fint med en mindre rund trasmatta, får väl se om jag hittar det någonstans.




I morgon ska jag hämta ett möbelskydd som jag har köpt på Ikea, som jag jag kan lägga över soffan. Då behöver jag inte bry mig om kuddar och sånt om det regnar, och kan skjuta solstol och (rund) matta under soffan. Smart va?

Där har ni skärtorsdagen i Farsta.

Hoppas att ni får en härlig påskhelg!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Snyggt och mysigt!! En oas i isoleringen och under hemestern.

Smart med balkomgskyddet på fel ledd! Var har du köpt den höga skärmen?
/ Carin

Åsa Hellberg sa...

På Rusta, både bladskyddet och skärmen kommer därifrån.