Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 5 december 2022

Dagens värv: research.

 Fast inte något som jag direkt kan använda direkt nu, men säkerligen senare. Idag har jag mest hittat papper om huset i Fjällbacka. Morfar har sparat vartenda kvitto. Någon gång skulle man sätta sig och räkna ut vad huset kostade dem. Det byggdes precis innan kriget, och sedan visade pappren jag hittade att morfar ju var inkallad ungefär 70-80 dagar år 39-45. Flera år var han borta hela sommaren från Fjällbacka. Det måste han ha tyckt varit förfärligt, med tanke på hur glad han var i sin trädgård.

Mamma föddes -39 och jag tänker att fler mammor än mormor var ensamma i Fjällbacka när deras gubbar var borta. Jag vet väldigt lite om vad mormor pysslade med då. För morfars del finns ju dokument från krigsmakten sparat men mormor var kvinna och mamma, så henne fördes det ingen bok över. Hon skrev heller ingen dagbok, vad jag vet. 

Min morbror Gunnar var bara 15 när jag flyttade till mormor och morfar, och när han var han gick i realskolan i Strömstad bodde tydligen mormor och jag där i veckorna med honom. Han blev ju som en stor storebror på något sätt och var alltid snäll mot mig, det minns jag, däremot har jag inga minnen från Strömstad. Då var jag ju pytteliten. Jag hittade en tyskabok som Gunnar måste ha pluggat på realskolan. Den var fullklottrad, mest med tyskan faktiskt. Han verkade ha varit en flitig elev.

På tal om flit, eller ickeflit:

Jag plockade fram min träningscykel igår, och så länge jag inte är på gymmet ska jag använda den några gånger per dag. Jag gör hellre det än sitter och trampar i en halvtimma, för det står jag inte ut med. Och orkar inte heller, än så länge. Dagsmålet är den här veckan 20 minuter per dag, men jag får dela upp det hur mycket jag vill. Idag i 10+5+5. 

När jag vaknar numera är jag sällan stel som jag tycker att jag var innan jag köpte min säng, det är enorm skillnad faktiskt. Nu brakar ryggen emellanåt men det har mer med vad jag gör på dagarna än nätterna, som gör den skör. 

Typ så, när den här arbetsdagen får anses vara över. 

Det vore otroligt bra om jag kan ställa om mina sovrutiner lite nu, för som det har varit ett tag SOVER JAG UT. Det är inget fel med det alls, det är bara det att jag somnar så sent och ska man då SOVA UT så har halva dagen gått när man vaknar. Idag, återigen, 9.30. 

Ikväll ska jag försöka lägga mig tidigt, för det handlar mycket om när jag lägger mig i sängen. Om jag gör det halv tio istället för halv tolv inbillar jag mig att kroppen fattar att den snart måste sova. Jag har ju ett par timmars rutiner att ägna mig åt innan jag släcker lampan. Jag ska kolla Tiktok, se två avsnitt av någon tv-serie och liksom varva ned (alltså, hur kan det behövas egentligen när jag inte gör något aktivt på hela dagen, men tro mig, det gör det.)



Hittade en gammal stryktipskupong, som nog var mormors. Jag ska lämna in ett tioveckors eget med exakt samma 1X2 för skoj skull. 

Typ så, måndag. Bra dag, så här långt. 


Inga kommentarer: