Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

onsdag 7 december 2022

Idag tar jag ledigt helt och hållet.

 Jag åker till stan och går på museum, har jag bestämt. I flera år, sedan det öppnade igen, har jag velat se Nationalmuseum och idag har jag tid och möjlighet att göra det. Hurra!

Min konstnjutning vaknade först när jag besökte Metropolitanmuseet och MoMA i New York för några år sedan (typ 2019). Jag kan inte ett dugg, men det spelar ingen roll, det ger mig bara en upplevelse och sådana sparar jag ju på.

Det är något med förstabesök som är fint. Jag har många sådana som sticker ut, som vid det andra besöket inte gett samma känsla. Flera i New York. Men också i London, i Sverige och på andra platser. Den där känslan verkar bara komma en gång. Andra gången ger något annat, en trygghet kanske? Den är långt ifrån sämre, bara mindre hisnande. 

Hotellet jag ska bo på Gran Canaria är så. Min upplevelse av det första gången jag bodde där var så speciell, och jag räknar inte alls med att känna på samma sätt den här gången. Men det känns fint att veta var snabbköpet ligger, att man byter om lite till middagen (inget fancy, men absolut inte shorts) och att man kan sitta i foajén och jobba bekvämt. 

När jag var där var det ett hotell jag hade bytt till från ett annat som jag först hade bokat, men som trots utlovat wifi inte hade det mer än i foajén, och det funkar inte att inte ha det på rummet där man trots allt arbetar mest. Så jag bytte mitt i veckan, och sov nog tre nätter kanske på det här hotellet jag ska till nu. 

Jag har tittat på olika alternativ, men det blir billigast att köpa en paketresa. Jag ska titta en gång till innan jag betalar hela resan men det brukar bli det till sådana här destinationer. Kanske till och med till storstad, jag ska inte glömma att kolla det nästa gång jag reser till en sådan. 

Däremot var hemresan i buss därifrån till flygplatsen förfärlig. Den vill jag aldrig vara med om igen. Hemsk liten skranglig buss, chauffören en galning, och vi fem som åkte i den var alla skakiga när vi klev ur. 

Nu ska jag åka buss igen, men hoppas på att den inte ska upp i berg och klättra och att den är nyare och körs försiktigt. Annars kommer jag att ta en taxi tillbaka när jag ska åka hem, för motorvägen går direkt. 

Hyrbil funkar ju också, det har jag kört innan på Gran Canaria och det är ett lysande sätt att se sig om på. Vägarna är superfina nu för tiden, säkra motorvägar. Det är ju kul när man är där i 2 veckor att se sig om. Las Palmas är ju en storstad, och det tar typ 1 timma med bil från Mogan där jag ska vara. 

WELL. Allt hänger på hur bra jag skriver. 

Min bästis Helen ska jobba där i en period i vår (i mars i tre veckor, typ), och på fastlandet (Malaga typ) lite senare i april. Hon ska guida turister (pensionärer), så hon pluggar spansk historia just nu. Hon har ju gått i pension själv men har ändå lite småjobb i perioder. 

Jag försöker locka dit henne att göra research när jag är där, vi får väl se hur det går. 

Sov länge idag, betydligt mer än 8 timmar, men det var väl vad jag behövde då antar jag, och nu gäspar jag men det betyder inte att jag är särskilt trött. 

På mina stackars händer ska jag ha mina nya sidenhandskar när jag går ut, och tyvärr går de inte riktigt in i mina tumvantar så behöver köpa ett par nya i större storlek. Det hittar jag väl i stan om jag orkar gå in i en butik efter museet. 


Bild från stan, innan museet



Tjohooo, bra onsdag så här långt!

Inga kommentarer: