Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 26 december 2022

Annandag jul,

 och jag har inte jobbat. Än. Jag ska öppna dokumentet och se var jag är i alla fall. 

Det här är BARA ETT TRÅKIGT MATINLÄGG. 

Istället har jag handlat, slängt en massa som jag inte får äta från och med idag, och som bara skulle bli gammalt i kylskåpet. 



Många nya kryddor för ÅsaPåsa

Kylen är nu fylld av sånt som jag faktiskt också gillar, som sötpotatis, butternutpumpa, morötter, kålrot och sånt. I frysen har jag blomkålsris och broccoli. Inget är som en ostmacka (jag skulle lätt kunna äta det istället för vilket godis som helst) men det är som det är. Jag åt massor med bröd (vört och saffran) under julen till farväl. 

För att stå ut tänker jag bara på att få fina, eller åtminstone fungerande händer och fötter utan sprickor. Häromdagen räknade jag till fem sprickor under fötterna (en på STORTÅN). När det gör ont från dem är det som att gå på blåmärken. Det är värt en ostmacka att bli av med, om det verkligen skulle funka. 

Jag ska laga från kokboken jag köpte. Idag stekte jag bara köttfärs och zucchini (det står inte med där, kan jag berätta), och det blev torrt som satan, såklart. Måste kolla in vad mer jag behöver köpa hem, tänker att jag kanske ska testa att äta lite avokado igen, jag kanske åt för mycket förra gången när det kändes som om magen krackelerade efter varje frukost för några år sedan. 

Man får äta frukt i rimlig mängd per dag, 2-3 dl, och det är väl en banan och ett äpple typ. Bra mellis i alla fall. Med kanel på är det ju en hel dessert!

Det kan ta upp till TRE månader med den här dieten att se resultat på just psoriasis och reumatism som kan vara sega som tusan och sedan får man ju se hur mycket man kan återgå till att äta (om det skulle funka). För dem som jag har sett historier från, så reagerar de direkt med utslag om de äter fel. För vissa är det vete, för andra mjölk eller ägg. 

Min fördel är att jag har en vana att äta lchf, och det jag behöver är att hitta såsvarianter som innehåller det jag får äta. 

Det var det, annandag jul. 



Inga kommentarer: