Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

fredag 30 december 2022

Det är en stor dag i vår familj.

 


Jonathan har friat idag på Linneas födelsedag och hon har sagt jaaaa! Även om de inte har gjort det officiellt än så berättar jag det här eftersom mina tre läsare kommer att vara tysta som muren. 

Jag är så glad för deras skull. Jonathan visade mig ringen under julen, och den är så himla fin. Lite för liten tydligen, så de skulle åka till stan och byta till en större senare idag. 

De firar 10 år ihop, Jonathan har fått ett toppenjobb som han börjar på så fort de kommer tillbaka från New York i januari och kan nu börja leta efter en större lägenhet tack vare lönen som kommer att komma varje månad. Det blir ju en väldigt stor skillnad för dem, såklart. 

Och Linnea jobbar mest hemma och längtar efter ett större kök och kanske en köksö. Hon arbetar ju enbart med sociala medier just nu (och tv4 då och då, tror nästa gång är 2a januari) och behöver förstås arbetsytor för allt hon bakar.  

Det ska bli intressant att se hur det går att byta deras tvåa mot något större, och var de i så fall landar.

Sundbyberg är populärt, deras hyra är hyfsad  (7700) och lägenheten ligger mitt i centrum med en minut till tunnelbanan. Farsta är inte lika poppis. Häromdagen sprängde man en port några hur härifrån på samma gata. Eftersom mitt hus är nytt och ljudisolerat, så hördes inte smällen här, men det gjorde den hos andra tydligen. 

JAJA, jag älskar mitt Farsta ändå. Det är oroligt var man än bor, gäng och våld finns överallt. Slår inte män ihjäl sina fruar, slåss de efter fotbollsmatcher eller bildar förortsgäng. Aggressiviteten är hög och det de har gemensamt är en penis. 

Idag har jag handlat, lagat en supergod fiskgratäng med mos av palsternacka och blomkål. Det blir lite smaklöst kanske, men det är okej så länge. Jag tror att peppar kommer att vara en av de saker jag tänker försöka återföra först av allt när det är dags om MINST 27 dagar. Man får börja med det när man märker ett positivt resultat, i mitt fall att psoriasisen drar sig tillbaka. Jag har ju, peppar peppar, inga andra problem. 

(Och på tal om peppar. Jag undrar min olivolja är smaksatt med det, eller om den naturligt har en liten pepprig smak? Vet ni?)

Jag måste läsa på hur man återför kosten sedan, för det är ju massor man inte får äta, och ska man återföra en produkt i taget för att testa vad man tål och inte, och dessutom vänta på reaktionen (i upp till 3 dagar), kommer det ju att ta flera år innan man har testat allt. 

Jag fokuserar mer på det jag får äta, än det jag inte får. Igår åt jag lunch vid halv två, innan jag åkte till solen och sedan Mall of Scandinavia och träffade de nyförlovade. Väl där skulle ju vi på bio, och det enda jag kunde äta var frukt. Så till från halv två på dagen tills jag somnade vid ett, åt jag två bananer, två clementiner och ett päron. Det funkade, konstigt nog. Det är för mycket frukt, man ska äta max 3 per dag, men hellre det än att testa något matgrupp som inte ingår i dieten.  

Idag är jag ledig. Mina sista 33 sidor upp till hundra gör jag i morgon och på nyårsdagen. Så jag ska kolla någon film, cykla och städa undan lite. Det ligger högar både här och där och jag är trött på att se dem. 

Ikväll ska jag se Benjamin Ingrosso på 4an, klockan 20.00. Tror att det är en magisk konsert! 



5 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Wow! Stort GRATTIS till er alla 🥂

Åsa Hellberg sa...

TACK! :)

Unknown sa...

Stort grattis till er.

Eva-Lotta sa...

Förresten fnissar jag lite åt dina tre följare. Då har vi lika många 😂

Åsa Hellberg sa...

TACK!!

Eva-Lotta. Ja, så många fler har jag nog inte, och kanske är det just det som gör att jag är öppnare här än på mina andra sociala medier.