Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

söndag 25 december 2022

Lillen (190 cm lång)

 duschar och jag har just smörjt in händer och fötter och ligger i soffan. Vi ska strax äta frukost och sedan se en film, innan jag skjutsar hem honom till Sumpan.



Igår gjorde vi något kul, vi åkte till en stor parkering där Jonathan fick testa att köra bilen. Vi har bara gjort det en gång tidigare, när han var arton och då med Fårdan. Det gick åt helvete då, han vill ALDRIG öva med mig igen. 

Men med Hyndan, som är en automat, behöver man inte träna på dragläge utan bara på att inte trycka ned gasen så hårt, och den här gången tyckte han att det var ROLIGT! Så vi kör kanske ett litet varv idag också. Inte för att han just nu tänker ta körkort men kanske i framtiden. Det verkar inte vara lika omöjligt längre i alla fall. Och idag kan man ju välja att ta körkort enbart till en automatväxlad bil. 

Annars har vår jul varit superfin, med mycket mat och godis, långa samtal och en hel del visningar av sånt som Jonathan tycker är kul, som stand-up. 

Bästa julen. Okomplicerad, inte en enda tillagning utöver prinskorven och uppvärmning av färdiglagat. Perfekt för oss. 

Hoppas att det har varit okej för er också. 

I morgon börjar jag jobba igen, då är det fullt ställ hemma fram till sista december. Ett avbrott, bio den 29e, men jag hinner ju jobba innan den börjar 18.00. 

Nyår firar jag ensam, som vanligt. Helen frågade om jag ville göra något, men det vill jag inte. Jag tycker om nystarten den 1a januari, och i år är det än mer så eftersom jag ska gå på eksemdieten. Kanske handlar jag inför det den sista. Jag har printat ut vad jag får äta och vad jag måste avstå, och ska försöka forma det till något som passar mig. 

Att äta ute blir svårt, men man måste verkligen vara oerhört noggrann med alla ingredienser inkl kryddor, så det blir något att fundera på när jag åker på min skrivresa i slutet av månaden. 

Där har vi det. Juldagen 2022. Bra dag, så här långt!


2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Idag har vi firat mamma 90 år. Skönt att bara ta det lugnt i kväll!
God fortsättning!

Åsa Hellberg sa...

Heja mamma 90!
Tack detsamma!