Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

söndag 18 december 2022

Jag tänker mycket på att spara el,

 vara så snål jag kan. Just nu ligger jag bra till jmf med förra året, som ju egentligen är den enda mätning jag kan göra.  Jag ligger runt 185 kwh och har svårt att komma under det på hushållselen. Värmen vet jag ju inte eftersom den ingår i hyran. Min lägenhet i Fjällbacka kostar i el 35 kr i månaden just nu, varför vet jag inte för allt är så vitt jag kommer ihåg utdraget, men jag har inte grävt i den lilla summan. Hyran har gått upp med totalt 200 kronor 2023 (hyra och parkering), så nu kostar den 4.400 i månaden. 

Än klarar jag det, men den kommer att gå upp här också och mina fasta kostnader blir allt högre, precis som de blir för alla andra. Hyran går ju inte att förändra, det jag kan göra är att sälja bilen ... fast jag behöver en bil och i så fall behöver jag köpa en ny. 

Eftersom jag gillar att fantisera så är det fortfarande mindre lägenhet i Stockholm som jag funderar på. Skulle jag kunna bo i en etta här också? Det är frågan. För att ens komma på tal måste förstås hyran bli avsevärt lägre, och jag behöver göra mig av med MASSOR om det ska fungera. Jag hade en tio kvm mindre lägenhet i Liljeholmen och tyckte att den var alldeles för liten, å andra sidan hade jag inte Fjällbacka då. 

Men sedan tänker jag på att det kostar att flytta, jag måste återställa mina ingrepp här (garderober, spis etc) och då bli jag mest trött och tänker att det är bättre att jobba hårt än att byta lägenhet. 

Fast om/när jag går i pension kommer det ju att bli nödvändigt, i alla fall om jag bara ska leva på de pengarna. Jag hoppas ju på att kunna jobba resten av mitt liv, men bokbranschen kanske är död om tio år, man vet ju ingenting om det där. 

JAJA, Åsa fantiserar. Inget nytt under solen.

Igår signerade jag böcker i Farsta, men glömde en stor godisskål. Det är en bra indragare. Tror inte att jag har suttit sådär sedan Flanagans 2019, och då också i Farsta. Det är mysigt att glo på folk och småprata. Min en och en halv timma på pallen swishade iväg. Jag hade mina sidenhandskar på mig hela tiden, det känns tryggt på något sätt. Det torkar ut, men det gör det att använda händerna också. Nu får de vara ifred i handskarna. Jag har bara två par vita och ska beställa fler. De finns i svart också. 



Morgoninpackning och hela det här blogginlägget har jag skrivit med plasthandkarna på. 

Idag redigering och hämta paket i Farsta. 

I morgon redigering och solning. På tisdag ledig för julklappsinköp. Onsdag redigering. Torsdag städning. Fredag handla och hämta Jonathan, kanske i omvänd ordning, lördag och söndag jul, och på annandagen jobb igen. 

9 arbetsdagar kvar det här året. 

100 sidors redigering. 

Det kommer att gå om inte livet ställer till det. 


Inga kommentarer: