Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

tisdag 20 december 2022

Sol och julklappar,

 så ser min dag ut. En dag som av något outgrundlig anledning ville börja 4 i natt. Kl 5 slog jag på tv:n, och tjugo minuter senare somnade jag nog om igen. Väckarklockan på mobilen började vibrera 8.15, men ringde inte, vilket är ett tecken att jag måste kolla varje inställning innan jag sätter på larmet. En vibration är lätt att sova sig förbi. 

Vid närmare eftertanke ska jag nog radera alla larm och börja om från början. 

I alla fall: solningen idag är klockan 10.20, och sedan åker jag nog till Farsta. Tror jag hittar allt jag behöver där, faktiskt. I allra värsta fall får jag ta mig längre bort i morgon bitti, men tror inte att det ska behövas. 

I Farsta ska jag också hämta ut paket. Bland annat ett par långskjortor som jag har köpt till mig själv (från Ellos) för på min resa behöver jag ha "middagskläder." 

På Cypern har jag ju alltid avklippta jeans och en tisha när jag äter middag, alltid samma, på vilken restaurang jag än går till. Men här får herrarna inte ha shorts till middagen och det betyder rimligtvis att kvinnor inte heller får ha det. 

Men om detta ska jag läsa på, jag har varit där men minns inte riktigt. Så fancy var det nog inte, men just avklippta jeans och t-shirt går väl bort antar jag. 

Sedan ska jag handla. Lite julmat kommer det nog att bli så att det jag vill ha inte tar slut, främst revbensspjäll. Skinkan har jag redan köpt. 

Jag tror att vi köper en färdig Jansson, lite sill, korv och ägg. Vörtbröd och tunnbröd hoppas jag också finns på fredag när Jonathan och jag handlar tillsammans. Förra året stekte han köttbullar och det hoppas jag att han gör i år igen. Mer än så, och julgodis, behöver vi nog inte.

Tisdag, några dagar innan jul. Bra dag, så här långt. 



Inga kommentarer: