Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

tisdag 27 december 2022

Jag kommer nog att klara de där 15 sidorna idag,

 fast jag har inte börjat än. Istället har jag solat och handlat, och sedan ätit lunch eller vad det nu var (jag kanske bara äter frukt till middag, sådant kan man inte veta när man just har ätit).



Frukost har jag hoppat över idag också, mest för att jag inte riktigt vet vad jag ska äta. Så jag gick direkt på lunchen, bestående av blomkålsris och kyckling med en sås gjord på avokado, kokosgrädde, citronsaft och vitlök.

Nu ska jag dricka kaffe som sig bör efter lunch, och det kanske tar bort vitlökssmaken som bara gör sig bra i maten, inte som eftersmak i munnen. 

I januari har jag 22 dagar på mig till mitt manus och det borde såklart gå. Särskilt om jag kan ha som mål att klara 15 sidor per dag. Jag ska i alla fall börja så, tänker jag, så får vi se hur det går. 

Simona, som är den författare jag har mest kontakt med, kan redigera en hel dag, men det funkar inte för mig. 

Jag blir lite knäpp av manus fulla av kommentarer. Inte av kommentarerna i sig utan av att manuset ser så fullklottrat ut. Jag gillar rena manus, men min redaktör vill redigera digitalt, och då får jag acceptera att det gamla sättet, när man fick ett pappersmanus fyllt med samma kommentarer hemsänt, inte längre är sättet man ska jobba på. 

Och jag blir urtrött efter 3-4 timmar, för då jag har fått nog av krumelurer och röda streck och kommentarer och måste logga ut. Gränsen för mig verkar gå vid 15 sidor, i alla fall nu i första omgången. Det blir "lättare" ju fler gånger man går igenom manuset. 

Typ så, denna tisdag och vanliga dag i slutet av december. I natt föll det snö, idag töar den bort. Inget nytt under solen. 


Ps, jag fick så fina julklappar, bland annat en tjock bok om London. Och en resa dit med Jonathan. Fatta, så roligt. Hurra!





Inga kommentarer: