Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

söndag 5 februari 2023

Dag 9, Mogan

 Jag glömde blogga igår med alla Mellos och grejer som var på tv:n. När Sverige var klart såg jag Norge och Spanien eftersom jag har många kanaler från andra länder här. Men bara Svt1 från Sverige. Jag har ju Teliaplay, så har med mig alla kanaler i datorn om jag behöver. Även stream funkar ju i Europa. Minns inte om det funkar i USA faktiskt, tror inte det. 

Idag har jag solat mig röd i fejjan, eftersom himlen var klarblå, men mest av allt har jag förstås jobbat. TRETUSEN kom jag upp i idag, utan ansträngning. Det tar tid, men det är inte ansträngande. Är uppe i 15 000 ord, målet är ju 20 000 men tänker faktiskt slå det om jag nu har sådant flyt. 4 skrivdagar kvar, och om jag skriver 2 500 per dag åker jag hem med hela 25 000. Det vore helt fantastiskt. 

Nu ska det bli, enligt apparna, sämre väder den här veckan, vi får väl se hur det blir.

Just nu tycker jag att mina fötter också är bättre, hoppas det. Jag har fortfarande sprickor som kratrar på hälarna, men men det som var på framfoten har börjat lätta lite. Det satt ju på trampdynan, mer mitt på liksom. Det ovanpå fötterna är också nästan borta. 

Idag åt jag pepparsås och tre små salta potatisar. 

Potatis har jag testat i veckan tidigare, och ägg. Jag äter också alla kryddor, det frågar jag inte längre om. Men jag kollade såsen idag, är rädd för grädde/mjölk. Det kan dock ha varit mjöl i den, det glömde jag fråga, men den var väldigt klar och mjöl-såser brukar ju inte vara det. Bra att jag kom på det nu, jag ska låta bli att testa något nytt i ett par dagar, då, kanske. 

Just det, igår testade jag också getost, som ska vara lättare att hantera för kroppen än mjölk från kor. Och det verkade ju också fungera. 

 Så jag lägger till en liten sak varje dag, om jag inte är rädd för en reaktion på något. Som ägg. Då lät jag det gå två dagar innan jag la till något nytt att testa. 

Men mjölk, alla sädesslag, så inget bröd eller pasta, och nötter och paprika testar jag hemma sen. Paprika vet jag sedan gammalt att mina spottkörtlar kan reagera på, så det kanske jag ska undvika. Den ena svullnar upp när jag äter paprika (i alla fall rå), och det där är svårt att bli av med. 

Ska försöka sätta mig in i hela paleokostgrejen när jag kommer hem. 

Det var det. Det röda i mitt ansikte ska jag kolla nästa gång jag kommer till min hudläkare. Jag har tidigare sett att jag har ytliga blodkärl på kinderna, och det röda kan vara Rosacea, men det vet min dermatolog tänker jag. Jag har för mig att jag blev röd på kinderna förra året också. Det är ju inget farligt alls, men jag läste på och det kan bli värre, så kanske värt att kolla upp och behandla i så fall.



Det var det. Svinnöjd med dagen. Tjohooo. 




2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Vilket flyt du har! Låter fantastiskt 😀

Åsa Hellberg sa...

Ja, tack, det flyter på förvånansvärt bra.