Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

torsdag 23 februari 2023

Det där med Sonja och film

 verkar ha stannat av (igen), men jag har varit glad så länge det har varat. Nu har jag inte hört något från filmbolaget sedan i somras, så jag antar att det är dött, men jag har läst 2 manus (tror att man har skrivit åtminstone fem stycken) och det var så himla kul. Jag tyckte mycket om dem, manusförfattaren hittade helt rätt tycker jag, men det är inte lätt att omsätta Sonja till film. Många har gett sig på det manusprojektet utan att lyckas. 

JAJA.

Andra böcker som skulle kunna filmas (tycker jag) är Ett oväntat besök (min hästbok) och Gloria (min operabok). Flanagans skulle bli en utmärkt tv-serie, men nu skriver ju Läckberg en hotellserie så den idén är förstås död. 

Jag tycker också, fortfarande, att Fjällbackaserien skulle göra sig utmärkt på tv. Det var ju så den började i mitt huvud en gång i tiden; jag ville skriva en tv-serie, men Teresa ha böcker till Forum. Tycker att trean artar sig fint här hemma. Har skrivit ungefär en tredjedel av grundmanuset, så här långt. 

Det är ju inne med historiskt just nu, och jag är tacksam för att jag skrev min hotellserie före det. Jag gillar inte att vara sist på bollen när det gäller mitt författarskap, tvärtom. Och hela Flanagans (2019-2021) var ju historisk, om än inte så långt tillbaka i tiden som Fjällbackaserien. 

Det var dagens tanke från skrivstugan i Farsta. Jag måste duscha och tvätta håret, men efter det startar fabriken upp igen. 



Tjohooo!


Inga kommentarer: