Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 20 februari 2023

Minns ni att jag var på Sjöfartsmuseet i Göteborg?

 Jag letade främst efter en meny från första klass från Amerikalinjen. 

Well.  Museet hade ingen. Jag letade, de letade. 

Igår, på väg hem från Fjällbacka pratade jag med Helen som rensade bland sin mammas saker (hon dog när Helen bara var 14). Så berättade hon om att hennes mamma hade arbetat för en diplomat i USA och hur hon hade åkt Amerikalinjen hem efter ett år. NATURLIGTVIS hade hennes mamma sparat menyn från första klass. 

BINGO!

Visst är det sjukt? Årtalen skiljer sig förstås, men inte så mycket att man åt något helt annat. 

Det här skeppet är nyare än de jag "använder", men ändå. 




I morgon ska jag ställa klockan på halv åtta, vilket innebär att jag måste släcka halv tolv, vilket betyder att jag måste lägga mig i sängen betydligt tidigare. Jag har mina små ritualer, tv jag måste se, grejer jag måste kolla online. Jag måste liksom vara "färdig" när jag släcker, och för det krävs TID i sängen. När jag väl släcker somnar jag inom fem minuter. Oftast kortare än så. 

Jag älskar min säng!  Jag vaknade förstås alldeles för tidigt i morse och var tvungen att gå på toa, men jag somnade om så gott fram till typ kvart över nio. Sedan  klev jag upp och såg att det hade snöat, så efter dusch och hårtvätt slängde jag mig iväg till min Ica Maxi och handlade det jag behöver de närmaste dagarna. 

Idag, efter allt det där på morgonen,  har jag jobbat. Dels med redigeringen, men också med nya manuset som jag måste läsa igenom för att veta var jag är och samtidigt ändra det jag hittade igår som påverkar vissa saker. Inget stort egentligen. Men det måste ändras. 

Typ så. Måndag. Bra dag, så här långt! För första gången idag, förstod jag just precis NU att det inte är tisdag. Bara en sån sak! En extra dag betyder massor i min redigeringsvärld. Wohooo. 

Den 3e april har jag planeringsmöte på Sveavägen (Forum), men sedan åker jag till Fjällbacka igen. Jag är där över påsk och veckan efter har jag en ny föreläsning strax utanför i Kville. Jag måste få ihop allt med min redigering, men det ska väl gå, hoppas jag. Vi får väl se hur länge jag stannar då. Minst 9 dagar i alla fall. 

Det var det. RAPPORTEN om allt och inget. Jag ser om Private Practise, på Disney plus. Bra serie. 

2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Men så bra! Vilken himla tur 🍀

Åsa Hellberg sa...

JA, helt galet!