Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

söndag 19 februari 2023

Plötsligt i morse vill jag åka hem.

Så då gjorde jag det. Jag tror att jag fick lite lappsjuka, och skulle ju ändå åka i morgon.



Tog en tur i samhället innan jag åkte hem. 






Nu kan jag istället jobba i Farsta i exakt 4a veckor , vilket känns superduper. Innan jag började packa i morse hann jag öppna 3e delen i Fjälllbackaserien och fundera på den lite. Jag fick fram info igår som gör att jag måste ändra på en del av det jag har skrivit, men som vanligt gör jag det lätt för mig och en person får helt enkelt bli en annan (exempel: en bror blir en syster, eller en kusin blir en bror etc)

Men först och främst måste jag sätta fart med redigeringen. I morgon bitti ska jag ta fram min almanacka och göra en plan för båda processerna framåt. Jag behöver ett helikopterperspektiv på hur jag bäst lägger upp det – utan att  behöva fly utomlands igen (Love utomlands, LOVE).

Deadline för redigeringen är 20 mars och jag har satt sista april som egen deadline för bok 3. Jag har inte pratat officiell deadline med Teresa än, inte utgivning heller, men jag stretar på och LÅTSAS att det är bråttom och att vi vill släppa väldigt tidigt nästa år. 

I sommar vill jag ju skriva första delen av något nytt och även där siktar jag på utgivning nästa år, kanske i november? 

Nu ska jag försöka varva ned lite i några veckor, jag känner att jag har lite - inte stress,  men upptempo - inombords, och det kanske är bra att tagga ned lite. Jag skulle tro att jag också pratar i ett högt tempo, liksom forcerat. 

Men jag åkte från Farsta till Göteborg den 24e januari, var där i tre nätter, sedan fjorton nätter på Gran Canaria, ytterligare en natt i Göteborg, fyra nätter hemma i Farsta och sedan till Fjällbacka i fyra nätter, och summa summarum är det ett farande som jag inte riktigt är van vid. 

Så lugn och ro, trots att kroppen vill annat, är grejen. Jobba, röra på mig och tagga ned. Där har vi det.

Hemresans 60 mil gick via Göteborg och tog exakt 6 timmar. Inklusive ett stopp då jag gjorde allt på en gång: tankade, åt medhavd matsäck, köpte kaffe och kissade. Sedan var det bara full gas. Såklart. Jag är ju i ett fullgasläge. 

Men väldigt bra dag så här långt. 

Jag ser fram emot att lägga mig i min BÄSTA säng (måste göra något åt den i Fjällbacka) och vakna hemma i morgon. Då ska jag först handla, och sedan planera. Det ser jag fram emot. 



Inga kommentarer: