Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

torsdag 29 juni 2023

37,6 när jag vaknade, är inte feberfritt.

36,6 (örontemp) är det för min del.

I övermorgon är tanken att jag ska åka till Söderköping och jag skulle behöva en 100% feberfri dag innan dess. Igår gick den aldrig över 37, 5 så jag var hoppfull, men men. 

Idag drack jag inte natt-te förrän klockan 4, alltid något. Hostan dämpar sig verkligen om jag går upp, gör te  och sätter mig upp i sängen och dricker det tills jag känner att retningen har gått över. Och det funkade i natt också.

Det kanske blir en sådan där vana jag får, att mitt i natten göra te med honung, och sedan somna om. 

Igår skulle jag passera 50 000, det gjorde jag inte. Idag ska jag (verkligen!), jag börjar direkt nu. Bakom mig är balkongdörren öppen, och jag hoppas på svalare väder idag, men det verkar inte bli så, tror jag. 

När  folk kommer att prata om den fina juni 2023, kan jag faktiskt säga att jag missade den helt och hållet!

Födelsedagsbarnet, som jag ska fira på lördag, är just nu på en tur med sin man på Hurtigruten. Min drömresa. I alla fall i två dagar. 



Den här underbara buketten fick jag av Simona. 

Jag måste i alla fall ta den där bilturen som jag drömt om så länge. Köra vart jag vill, stanna där jag vill. 

MEN, det är helt otroligt vad lite pengar som trillar in på mitt konto i år. Jag har blivit bortskämd de senaste åren, det ska erkännas, för då och då har det bara kommit en ny inbetalning som jag inte alls har räknat med. 

I år ingenting, inte ett cent. Inte ens sådant jag har TROTT att jag ska få, har kommit. Små skvättar gör ofta gott, men i år är de helt borta.

Det finns förstås flera lösningar på färre inkomstkällor och den jag väljer så länge är att jobba mer, skriva fler böcker, så många jag bara kan :). OM det kniper kan jag börja ta ut pension om ett och ett halv år, typ, och om jag låter tjänstepensionen stå kvar några år till, kan man ju ta ut allmän pension som går att stoppa när man vill. När man väl har börjat ta ut tjänstepensionen måste man fortsätta. Till skillnad mot många andra har jag ju inte en så hög tjänstepension, eftersom jag ju har drivit eget sedan 2008. 

Jag ser ju också över mina kostnader, och det finns flera saker jag i värsta fall kan ta bort, som bilen och Fjällbacka

Jag kan förstås också ta ett jobb, men utföra det hemma i så fall. 

När det gäller Fjällbackaserien har jag egentligen inga kommersiella förhoppningar, det har jag aldrig haft. Även om historiska böcker säljs, så är det enstaka titlar som tar fart, som Bettyserien av Katarina Widholm (läs, de är så bra!) 

Det som säljs i jättevolymer är fortfarande deckarna. Folk slukar dem verkligen, vad det verkar. Såg att Sofie Sarenbrant sålde 100 tusen på tre veckor. En extremt framgångsrik feelgood gör det på ett år. Jag har aldrig nått 100 tusen på ett år. 

Många läser feelgood, men inte i närheten av deckarna, det är sanningen.  

MEN, därför är det ju lysande om jag får skriva två per år, det minskar pressen på varje titel. 

JAJA, jag svettas som en griiiis, just nu, som jag har svettats de här dagarna har jag aldrig gjort förr, men vill komma igång lite innan jag duschar. Doktorn sa häromdagen att jag är torr i hyn, well, det säger alla MEN jag hade ingen lust att smörja in mig innan jag åkte dit, för att smörja in en nyduschad kropp när det är så varmt är ju be om att den ska svettas. 

Så min lilla hud får vara torr den här veckan. 

Inga kommentarer: