Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

torsdag 1 juni 2023

På måndag klockan 6.00 åker jag till Cypern i två veckor.

 Det är de enda veckorna som funkar, och jag hittade en resa med TUI som passar mig och min budget, där det finns skrivbord/bord och stol på rummet. Målet är 2500 per dag gånger 12 skrivdagar, är lika med 30 000. Högt ställt mål, som kanske måste revideras ned till 25, men jag vet ju vilken takt jag kan ha på skrivandet när jag reser iväg så där. Det vanliga är att jag delar upp det i tre delar, och om jag bara fixar 1500 i första skrivpasset klarar jag oftast målet 2500 på en dag. 

Jag kommer hem den 19e, ska göra listor till förlaget, det blir midsommar, jag sak signera böcker den 26e el 27, någon nätgrej och lite sånt runt det datumet, så ju mer jag kan jobba på min skrivresa desto bättre.

Just nu börjar mitt psoriasis återkomma även på överhanden (heter det så?) och jag vet inte varför. Någon gång får jag väl ägna mig åt att acceptera sjukdomen, men det är svårt. Jag kämpar för att få bort den, och bara tanken på att den alltid kommer att finnas och att mina händer och fötter ska gå sönder som nu är svår.



Det kommer på knölarna på båda händerna idag, igår märkte jag inte det.
Men samma typ av utslag är aktivt på armbågarna sedan en vecka tillbaka, så det hänger nog ihop.


Och så börjar vi om med nya sprickor på tummen som var läkt från förra omgången för en vecka sedan.


Och även om tummen gör ont, är det pekfingret som oroar mig mest för när det spricker är det så svårt att jobba. Jag har bedövningskrämer, bedövningsplåster, men det hjälper ju bara en liten stund. Jag skriver ju hela dagarna.



JAJA. Sol har hjälpt tidigare, jag hoppas verkligen att den gör det nu också. Cypern är solsäkert, det är en anledning att lägga skrivresan just dit. 

Igår blev det inget skrivet alls. Förlaget ville ha nya bilder från då, och det var bara att börja gräva i då- lådan. Och då blev jag fast. Jag har sett de flesta tidigare, men bara en gång, och nu kunde jag granska dem närmare, så arbetsdagen gick åt till det. Jag tvättade av min telefon med fönstertvättrengöring på en servett, för naturligtvis är den också insmörjd med krämer precis som datorn, och tog bilder som INTE var suddiga ...  

Sedan firade vi LINNEA!



Mina finaste!


Kolla all god mat. Starkt och gott. 

Hennes familj från Östersund var här och vi åt middag, asiatiskt, på Surfers. Supergott och fantastisk service. Sedan körde jag tre ur gänget hem, medan andra gick vidare.

Idag är jag trött, jag drack en osmart kopp kaffe klockan 22 igår och 3 i natt vaknade jag, satte på tv:n och kunde till sist somna om i ett par timmar, men det gäspas i Farsta idag kan jag säga. 

Nu jobb, tjohej!

3 kommentarer:

Annika Estassy sa...

Jobbigt med psoriasisen. Sol är bra men också havsbad. Det har i varje fall hjälpt Thomas. Hoppas du får produktiva dagar i Cypern!

Eva-Lotta sa...

Hoppas att solen hjälper dig!

Åsa Hellberg sa...

tack Annika!

Tack Eva-Lotta!