Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

tisdag 13 juni 2023

Det blir ingen Sonjafilm

 Inte med SF i alla fall. Jag är inte särskilt ledsen för det. Så många bolag har försökt få till det men inte lyckats. Det är en svår bok att göra något av, och för egen del var jag alltid lite skeptisk till slutet på det manus som fanns, med tanke på hur serien av böcker fortsätter efter bok 1. 

Och när jag såg Anna Fredrikssons film, Tisdagsklubben, kände jag direkt hur lik, i känslan, den var det som vi ville göra med Sonja. De hann först, så är det ibland. 

Så ingen fara med mig. Det kommer fler möjligheter, med andra böcker. Jag tror ju fortfarande att min Fjällbackasvit kan en superbra tv-serie (med Lasse Hallström som regissör!)

Idag har arbetet gått svinbra igen. Jag tror att jag ska försöka lägga på 500 ord varje dag, från och med i morgon. Det gör 2 500 till, och då är jag uppe i 48 500. Efter 50 är det alltid full speed eftersom jag ser målet. Trögast brukar det vara mellan 30 och 50, alltså där jag är nu, men det känner jag faktiskt inte den här gången. Förmodligen smart att jobba med den trögaste delen av romanen just här. 

Idag tänker jag äta här på hotellet, om de kan säga vad som är vad i maten.  Jag utesluter helt och hållet gluten nu, och vill inte få i mig ett enda korn. 

Där har vi det, en tisdag i juni med två veckor kvar till releasen av Aldrig ensam. Bra bok. Läs den. Just nu kan man förboka den på Bokus för 179 spänn. Bättre pris blir det nog aldrig. 



Stranden blev folktom ett par timmar när molnen drog in. Jag tog en promenad. Sedan klarnade det upp och blev svinvarmt igen och då gick jag till hotellet och åt nötter och melon.





4 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Mitt ena barnbarn, 5 år, provar nu att utesluta allt vete. Det är svårt, för i väldigt mycket glutenfritt ingår tex vetestärkelse.
Så tråkigt att det är så, men han är ju bättre i magen, så det verkar ju hjälpa.
Synd på Sonja, men man vill väl inte vara en kopia typ…
Ha det fortsatt bra nu!

Åsa Hellberg sa...

Ja, det är ju sklllnad på glutenintollerans och allergi mot vete. Är det märkt glutenfritt ska det vara vetetärkelse under gränsvärde som glutenintolleranta ska tåla, läste jag igår. Men inte om man inte tål vete.
Fy vad jobbigt, hoppas det går bra!

Annika Estassy sa...

Tråkigt att det inte blir någon Sonja the Movie. Vore kanske något för Netflix, Viaplay eller annan streamingtjänst?

Åsa Hellberg sa...

Annika; ja, vi får väl se om någon lyckas få till det någon gång.