Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

lördag 17 juni 2023

Två dagar kvar.

 Och än håller min plan. Idag tänker jag jobba mindre TID, men med lika mycket resultat. Jag behöver sola, och tänker göra det vid poolen idag när det är lördag och stränderna är överfulla. Istället tar jag en promenad fram och tillbaka från poolen till Medelhavet och badar, ett par hundra meter bort. Jag har redan placerat ut handduken där jag vill ligga, och ska bara kolla var jag är i mitt manus så att det kan få gro i lugn och ro i huvudet medan jag är ute i solen och lyssnar på ljudbok. Malibu brinner. Så bra! Tips!

Vissa böcker lyssnar jag gärna på men jag är inte förtjust i alla inläsare, så det spelar roll för mig. Jag vet inte vem den här inläsaren är men hon gör det bra.

Sedan finns det böcker som jag bara vill läsa i inbundet (som de jag har hemma just nu: Simona Ahrnstedt,  Katarina Bivald och Carina Bergfeldt, som jag känner och vars röster jag hör när jag läser, och som kanske inte skulle betona saker och ting som deras inläsare gör.) Då handlar det inte om kvalitén på inläsare utan bara att jag vill höra mina vänners röster i huvudet.

Mina böcker läses ju in just nu av Anna Maria Käll, och jag är oerhört förtjust i hur hon läser. Hon ska också läsa in den jag skriver på nu, vilket gläder mig oerhört. Det var så korta puckar med den att jag inte trodde att det skulle vara möjligt att få henne, men det gick, hurra!

Berätta om vad du har gjort på Cypern, sa en väninna igår (på mejl) och här gör jag ju exakt samma sak varje dag om och om igen så det finns inget att berätta egentligen. Jag upptäcker inte något nytt, tar samma varv när jag går på en promenad, skriver samma antal ord/tecken och numera äter jag på restaurangen på hotellet som har skärpt sig den här veckan och lagat varm mat som är ätbar och därmed helt okej för mig. 

Jag pratar inte med någon, mer än dem på hotellet när jag säger vilket rumsnummer jag har, och på stranden, tack, till den som tar betalt för solstolen. Jag har inte pratat svenska med någon, och kommer förmodligen inte att göra det innan jag åker hem. 

Pickup är 9.15 på måndag. Perfekt. Jag gillar att åka på morgonen. ibland kan man få en heldag till när det är nattflyg men man blir så jäkla trött av det och går ju ändå hela dagen och väntar på avfärd. Det här är mycket bättre.

Däremot gjorde jag misstaget en av mina första Londonresor, att boka ett flyg hem på morgonen. Det var dumt, det kostade ju bara en extra hotellnatt. Men jag lärde mig efter det. 

Där har vi det . Lördag i Protaras, Fig tree bay.



Bakom träden ligger havet. Inte lika långt borta som det ser ut här.

Tjohej

1 kommentar:

Eva-Lotta sa...

Njut av dina sista dagar och jobba på😅😉