Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

fredag 2 juni 2023

Jag tänker att tidig start är bra




 och idag var jag uppe halv sju. Än har jag inte kommit igång med jobbet men snart så.

Jag pratade med någon häromdagen som berättade om en annan person som inte kunde berätta varför den gjorde som den gjorde, eller kände som den kände, och jag tänkte efteråt att ibland kanske det inte är personen i sig det är fel på när vi inte får några svar, det kanske är fel på frågorna vi ställer?

Så hur formulerar man en fråga som utgår från personen man vill ha svar från, inte från ens egen agenda? Det är svinsvårt. Jag tror till exempel att de flesta har frågat vid något tillfälle "hur kunde du göra så mot mig?" Det går ju inte ens att svara på. 

Det finns så många fördelar med att gå i terapi. Där ställs frågor frågor från någon som inte har en agenda, som inte behöver höra vissa saker eller värderar ens svar. 

JAJA, det var bara något jag tänkte på efter det där samtalet. 

Idag ska jag skriva prick 2000 ord. I morgon också. På söndag är jag städ/pack/tvättahåretledig, och det kommer bara att funka om jag gör det jag ska idag och i morgon. En del har jag redan packat ned, jag vet vid det här laget vad jag behöver där, å andra sidan är det lätt att slarva då, så jag har ändå skrivit en lista. Jag har också småstädat, och förhoppningsvis behöver jag bara tvätta golven på söndag. 

Egentligen skulle jag behöva skura varenda skåplucka i köket, och SPISEN, vars pyrolys jag inte riktigt törs använda eftersom luckan sprack förra gången. Fast jag fick ju en ny lucka, så det borde funka. JAJA, jag gör det när jag kommer tillbaka. 

Jag har i alla fall gjort ett schema för söndag natt. Jag förstår att ni vill veta exakt hur planen ser ut. Varsågoda:

Klockan 01 måste jag kliva upp, äta något (som jag har förberett under söndagen, typ kyckling, broccoli och blomkål, bara att steka på) och dricka kaffe. 

02.30 backar jag ut från garaget och 

03.30 kör jag in i nästa på Arlanda (jag har förbokat förstås, det gör jag alltid, men ännu viktigare nu pga inget tåg till Arlanda/rälsen trasig). 

Check in öppnar 4.15 och avfärd är 6.15. 

Där har ni det!

Under skrivpasset igår skrattade jag hybrishögt, men om det var så roligt skrivet, eller om det var jag som bara scenen såg framför mig, vet jag inte. Jag vill skriva så att läsaren också ser. Det är det som är utmaningen. Och med det i tanken slänger jag mig över dagens beting. 

Tjohej!



Skulle ta bild på utsikt, men klickade innan jag hade vänt kameran, och därför får ni ta del av detta tjusiga fruntimmer.



2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Du planerar bra 😊
Ha det riktigt bra i helgen, du tjusiga fruntimmer🤓

Åsa Hellberg sa...

Haha, tack detsamma!