Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

onsdag 21 juni 2023

Just nu är jag svimningstrött

Vaknade halv fem i morse (efter 4 timmar), och halv sex gav jag upp och serverade mig själv två baljor kaffe istället för att vrida mig i sängen. 

Men det har gått bra idag, jag har skrivit mina 2000, det är nu tröttheten har klippt till. Men jag ska verkligen försöka hålla mig vaken, för på fredag ska jag upp tidigt eftersom vi ska till Kolmården.   

Det har ju varit lite av en tradition för oss att åka dit just på midsommar. Jag hittade aldrig något till oss här i Farsta när Jonathan var liten, så vi åkte till Kolmården med en väninna och hennes dotter när de var små och sedan när jag hade en fästman med två barn i Jonathans ålder åkte vi dit också ett par gånger (har jag för mig. ) 

Linnea har varit med oss där en eller två gånger förut. Det är mysigt, om än lite otraditionellt kanske.

Fast vad som är tradition för en person, är ju något helt annat för någon annan. 

Nu är allt tvättat och i morgon är det torrt. Det är då jag ska stryka när jobbet är klart. Jag ska också ta mig ut i solen, för i morgon ska det bli superfint väder. Det var det idag också, det jag hängde ut på balkongen torkade i ett nafs, men jag låtsades som om jag inte såg solen idag. Jag hade inte tid med den.  I morgon ska jag ta mig till en badstrand efter jobbet, däremot. 



Mina Cypernbadhanddukar. 

Mitt psoriasis fortsätter att bli bättre, och jag minns ju hur det var i vintras när jag hade solat på specialsolariet, att jag inte tyckte att det hände ett skit, men att fötterna sedan började läka långt efter först flera veckor efteråt. Så när det vände tillbaka i händerna, var fötterna fortfarande supefina flera veckor till. Sedan gick ju de också åt fanders. 

De var inte vackra när jag landade på Cypern, och de är inte vackra nu, men jag känner att förändringen är på väg. Vi får väl se om det kan hålla över sommaren. Hoppas det. Jag ska vara BENHÅRD med gluten och vete. 

Och idag pratade jag med optikern i Farsta, och som vanligt vill de lära mig hur mina ögon funkar utan att fråga om jag känner igen det överhuvudtaget. Idag blev jag förbannad och sa att jag har haft glasögon i 40 år och vet när något känns bra och inte. 

Det är som om de inte förstår att jag ser bättre UTAN de glas de försöker ge mig. Så de vill att jag ska vänja mig vid glas jag ser sämre av!?

Nu kom starren upp igen. Det finns en anteckning om begynnande starr i min "diagnos".

Men om jag ser bättre UTAN än med glasögonen som de vill ge mig, så är ju inte starren som är problemet utan styrkan i glasen (de är helt enkelt för starka). 

SUCK.  

Lång rant om allt möjligt. 

I morgons ska jag skriva kapitel 36 och i alla fall halva 37. På lördag passerar jag 50 000 och efter det brukar det rinna på rätt snabbt. Hoppas på det nu också. Tjohooo. 


2 kommentarer:

Anonym sa...

Tråkigt när man inte blir lyssnad på. Att se bra och känna sig trygg med undersökningar är livsviktigt!

Jag har också råkat ut för envis optiker och felaktig styrka på glasen. Nästa optiker höll med mig och bytte glasen! Han rådde mig att reklamera glasögonen men jag orkade inte bråka mer med optiker1.

Kämpa på!
/ Carin

Eva-Lotta sa...

Köpte nya glasögon för någon månad sedan. Tyckte de funkade bra, men sista tiden har jag inte sett bra. Började fundera på starr. Men nu har jag haft mina gamla några dagar. Ser bättre tycker jag. Så nästa gång jag ska åt det hållet där jag köpte de nya, ska jag in och höra om det verkligen är rätt.
Din optikers bemötande känns inte okej.