Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

lördag 3 juni 2023

Tidigt upp idag igen, vaknade halv sex

 och var uppe klockan sex.

Nu har jag kollat allt jag kollar varje morgon (bostadsförmedlingen och hemnet och tidningar) och har skrivit ihop ett kortare synopsis till bok 3 i Fjällbackaserien, som jag har skickat till min agentur. 

Jag ligger tusen ord back och önskar att det vore tvärtom, såklart, men det är bara att jobba på. Det får i alla fall inte bli mer! Så tvåtusen idag, sedan får vi se hur långt jag hinner med hemmapyssel efter jobbet. Badrumsgolvet är i alla fall klart, det tvättade jag i morse (det gör jag extremt ofta) samtidigt som jag slängde in mattorna i maskinen (det gör jag lika extremt ofta). För om jag inte är försiktigt när jag använder sprayen till min rygg (för att den inte ska vara så torr som alla massörer klagar på) blir det fett och halt på golvet och klibbigt på mattorna. 

Men det är det värt, ryggen är mycket bättre nu när jag skrubbar (med borste på skaft) och smörjer in den regelbundet. Det svåra är ju för mig att nå, jag har begränsad rörelseförmåga bakåt, på båda armarna, så når inte långt upp på ryggen (vissa kan ju möta händer bakom ryggen, en över axeln och en upp bakom, sjukt, för mig saknas det säkert 15 centimeter). Men jag vänder och vrider mig och sprayen är finfördelad, så jag tror att jag får olja över hela ryggen ändå (och golvet, då). 



Min ryggkrämsfördelare. Jag lägger krämen ovanpå kulorna och rattar runt, känns enklare att tvätta rent den efteråt.


I alla fall: Om jag gör klart resten av städeriet senare kan jag ju skriva i morgon också.

MOT 2000. Kämpa Åsa!


2 kommentarer:

Anonym sa...

En ryggsmörjare ska jag införskaffa!
Tack för tipset 🙏
/ Carin

Åsa Hellberg sa...

Bra grej!